Tryllefløyten,
britisk film fra 2007 etter Mozarts opera
Joseph Kaiser, Amy Carson, René Pape, Lyubov Petrova, Silvia Moi, regi: Kenneth Branagh

Kenneth Branagh har med denne filmen tatt sats og skal servere oss Mozarts opera Tryllefløyten som spillefilm. Det vil si, som filmatisert opera, tro mot partituret og Mozarts musikk.
Det begynner riktig bra med Mozarts ouverture. Kameratet sveiper over i det store panoramaet. Vi befinner oss i et skyttergravslandskap under den første verdenskrig. Nattens dronning kommer med sin høye C som en Donald Sutherland stående oppreist i en stridsvogn. Tamino er en ung offiser som blir reddet av Papageno som ikke er fuglefanger men fuglepasser som holder kanarifugler for å påvise giftgasser i skyttergravene.
Så baller det på seg. Mozarts og Schickenhauers eventyropera får seg en noenlunde realistisk drakt i setting anno 1917. Og Kenneth Branagher trofast mot britiske regitradisjoner i den forstand at her snues det meste på hodet og det ene kostymet og settingen hippere enn det andre viser seg foran oss.

Men det andre publikummet – de som fra før liker Mozart og Tryllefløyten – antar vi vil ha en alldeles herlig opplevelse med dette. Musikken er en grunnmur som alene er grunn god nok for å oppleve denne filmen. Vi fikk med oss at Chamber Orchestra of Europa spiller med James Conlon som dirigent. Ta da med et gode sangsolister bærer godt. En av dem heter Silvia Moi og er fra Kristiansand uten at hennes vanligvis bløte skarring forstyrrer på de få talepartiene hvor hun som Papagena har dialog.

Men vi hadde to hyggelige stunder i selskap med Mozarts musikk. Det er grunn god nok.
