Museet for samtidskunst 14.9. – 8.12.
Louise Bourgeois – Edderkoppens magiske spinn, utvalg av 21 skulpturer fra 1947 til i dag
Museet for samtidskunst har tidligere bare vist enkeltverk av Louise Bourgeois. Dette er første gang hun presenteres med en stor retrospektiv utstilling i Norge. Dette er gjort mulig i et nært samarbeid med Eremitagen i St. Petersburg, Helinki bys kunstmuseer og Kulturhuset i Stockholm som også har vært medvirkende til den omfangsrike katalogen.

Denne utstillingen har vært et kjempeløft bokstavelig talt da flere av verkene er store og veier tonn. Det vises tilsammen over 20 skulpturer, hovedsakelig i bronse. I tillegg en serie grafiske arbeider og en film fra 1994 som varer ca. en time. Fotografen Mathias Johansson tok en serie sort-hvitt bilder av henne i 1998.
Hun er født i 1911 i Paris og begynte allerede i tenårene ved siden av skolegang å arbeide i sine foreldres veveriverksted som restaurerte middelalder- og renessanssetepper. Senere studerte hun med flere kjente franske kunstnere til hun giftet seg med den amerikanske kunsthistorikeren Robert Goldwater og bosatte seg i Statene hvor hun fortsetter sine studier. De adpoterer en sønn pluss får to egne barn.
Fra og med 1945 har hun separatutstillinger på en rekke steder samt delgar i grupøpeutstillinger med andre aktive unge kunstnere. Senere begynner hun også å undervise på kunstskoler og de siste førti årene har hun vært godt etablert i det internasjonale samtidskunstmiljøet med sine varierte og sterkt følte uttrykk innen skulptur og installasjon.
Skulpturene er fra 1946 og frem til 1998. Syv av dem fra 40-årene viser pillarer i bronse i ulik utforming som kan gi assosiasjoner både til afrikansk og indiansk kunstuttrykk. Hun har i flere år arbeidet med skulpturer av edderkopper. Edderkoppen har flertydig betydning, både som noe truende, skremmende og noe familiært. De går igjen både som enkeltindivider og deler av installasjoner. Monsteret som vises her er plassert midt i den store banksalen utført i sortmalt bronse og måler avskrekkende ca. 3x7x7 meter der den er boltet fast i stengulvet. Den er gitt en form som er uhyre velkomponert, spenstig og særpreget.

Et annet verk, ca. 4x3x3, bestående av brede høye metalllagerdører danner et rom rundt en liten stol med speil, Tiltalt nummer to. Det gir en trykkende følelse.
Bourgeois har aldri vært tilbakeholdende for å uttrykke det erotiske og sensuelle. Flere av skulpturene viser tydelig dette hvor hun kombinerer både mannlige og kvinnelige attributter i sine formsikre skulpturer. Naturstudie fra 1984-94 i marmor er et slående eksempel på dette. Den viser en kombinasjon av et menneske- og dyreskikkelse med fine linjer og former, gitt både mannlige og kvinnelige former i uttrykksfull glatt marmor.
Hysteriets bue (1993), ca. 80x100x60, er laget i skinnende bronse. Den viser en slank formsikker kvinneskikkelse i spent bue.
De siste årene har hun arbeidet endel med tekstil og arbeidet Hvorfor har du løpt så langt bort? fra 1999, 25x33x25, viser et stort hode med et uttrykkssterkt ansikt.
Louise Bourgeois er fortsatt aktiv. Hun har i mange år vært politisk engasjert, spesielt i kvinnebevegelsen. Mathias Johanssons fotoserie viser flere portretter av henne samt en serie av hennes arbeider. Filmen som vises går kontinuerlig og varer ca. en time og gir et levende inntrykk av Bourgeois.
Foran museet er plassert verket Granittøyne fra 1997, runde granittstener med innfelt sort sten, hver veier ca. et tonn. Et gedigent og imponerende verk.