
Like sikkert som at det nye årets viktigste kulturbegivenhet vil bli Bjørvika i kommende april var premieren på Markens Grøde fjorårets desidert største kulturbegivenhet her hjemme.
Her skjærer vi gjennom det som måtte være av Grieg-år, spennende filmer, interessante bøker og epokegjørende kunstverk og utstillinger, og ikke minst at både Oslo-filharmonien og Bergens-filharmonien har gjort strålende gjestespill utenlands. Den viktigste begivenheten i 2007 var etter vår mening Sebastian Hartmanns oppsetning og bearbeiding av Hamsuns Markens Grøde på Nationaltheatret i januar.
Uansett hvordan man oppfatter den er dette en forestilling som går langt utenpå det som måtte oppfattes som teater i vanlig forstand. Sebastian Hartmann har ikke bare bearbeidet Novelprisvinnerens hovedverk for scenen, han har også lagt inn helt nye dimensjoner i det. Her møter vi for eksempel den aldrende Hamsun som skal forsøke å forsvare at han valgte å gå med tyskerne da norske frihetskjempere ble skutt på hjemlandets jord, og på slutten av den fire timer lange oppsetningen beveger Sebastian Hartmann seg i fantasiens og framtidens verden. Forestillingen ender opp med en nærmest Götterdämmerung’sk profeti om at menneskene var de som greide å utslette alt liv på kloden.

Forestilllingen er slipt noe i kantene etter et års spilletid. Annet kan man ikke vente i et tradisjonelt teaterhus hvor en oppsetning som dette representerer mer enn et kjempeløft.

KULTURSPEILET Nyhetet, omtaler, intervjuer og reportasjer om alt av kultur