Kulturnyheter

Roger Donaldson

foto: Petter Bøifot
foto: Petter Bøifot

Roger Donaldson (60) har lang fartstid bak seg med flere store filmer på CV-en. Han er nå aktuell med En høyst uvanlig mann som har selveste Anthony Hopkins i hovedrollen.

– Dette er faktisk fjerde gang jeg besøker Norge, sier Roger Donaldson. I en suite på Grand Hotell holder han til under dette besøket der promotion for hans nye film En høyst uvanlig mann står på menyen. – Norsk TV var faktisk de første utlendingene som kjøpte kortfilmene mine når jeg var ung og det har gitt meg et fint forhold til landet, smiler han. – Forrige gang jeg var her tok vi båten opp til Bergen og kjørte sørover. Det var virkelig flott.

Fra En høyst uvanlig mann
Fra En høyst uvanlig mann

Roger Donaldson er kanskje en av de mest ukjente regissørene med kjente filmer. Så å si alle har sett en eller flere av filmene hans, men få av dem kan svare på hvem som har laget filmen.

– Det er riktig at jeg er relativt anonym. I Australia og New Zealand er ikke dette tilfellet, men overalt ellers er det ikke så mange som vet hvem jeg er, og det er egentlig ganske deilig.

For rundt tretti år siden laget Donaldson en dokumentar om Burt Munroe, en person som både fascinerte og imponerte han med entusiasmen sin for livet. Han hadde satt flere fartsrekorder med den hjemmelagde motorsykkelen sin som selv på den tiden ble regnet som en antikvitet.

Uvanlig_Mann9– Når jeg laget dokumentaren om han stilte jeg det samme spørsmålet til alle jeg snakket med; “Hvem er Burt Munroe?”. Men når jeg stilte Burt det samme spørsmålet kom han med et svar som jeg følte definerte mannen. Han svarte “Han er en skikkelig raring er han ikke…?”. Det var bare måten han snakket om seg selv som gjorde han til en unik person, sier Donaldson. Helt siden dokumentaren kom ut har han hatt et manuskript om Munroe, men det har altså tatt rundt tretti år å få det på lerretet. – Omtrent hvert år tok jeg frem manuskriptet og jobbet litt med det, men jeg var aldri helt fornøyd med noen av versjonene, ler han.

Men nå har det altså endelig blitt gjort. I hovedrollen som den eksentriske Munroe fikk han med den levende legenden Anthony Hopkins. De to hadde jobbet sammen for nærmere tjue år siden på filmen Mytteriet på Bounty, en innspilling med masse problemer, spesielt mellom Donaldson og Hopkins. – Forskjellen på denne filmen og Bounty er at vi faktisk snakker sammen nå, sier han og ler godt. – Etter den opplevelsen var faktisk Hopkins den siste personen jeg ville jobbe med igjen. Men noen år senere møttes vi på en fest hos en produsent, og begravde stridsøksen der og da. Og da vi bestemte oss for å jobbe sammen igjen, ble faktisk de dårlige erfaringene vi hadde en drivkraft for meg til å lage en virkelig bra film sammen.

Og det har han klart. Filmen har fått en veldig god mottakelse av både kritikere og publikum. Men noen Oscar-nominasjon ble det ikke, verken på Donaldson eller Hopkins. – Det skuffet meg, det skal jeg være ærlig å si. Men Oscar handler mye om politikk. Filmene som blir nominert bruker enorme summer i kampanjen for å komme med, og det hadde ikke vi ressurser til. Jeg så Geisha for en stund siden og ble veldig overrasket over at den hadde blitt nevnt i forbindelse med Oscar. Nå ble den ikke nominert i beste-film-kategorien, men den brukte mye penger for å forsøke å bli det, sier han.

Men hva var det som trakk han til å lage en film om Burt Munroe, motorsykler og fart eller selve personen? – Jeg har selv aldri vært særlig opptatt av å søke den type spenning, men det ligger i den menneskelige naturen å gjøre det. Vi prøver veldig hardt å holde oss i live, men vi driver konstant og oppsøker situasjoner der vi setter oss selv i fare, det var nok det som fascinerte meg med dette emnet.

Donaldson har en svært variert CV, han lager aldri filmer om det samme emnet mer enn en gang. – Jeg liker å lage forskjellige ting. Emner som interesserer meg. Jeg har alltid vært interessert i politikk, derfor laget jeg Ingen Utvei og Tretten Dager. Når jeg laget Tretten Dager fikk jeg også sjansen til å møte noen meget interessante mennesker, deriblant Robert McNamara og Fidel Catro som jo var meget sentrale i Cuba-krisen som filmen handlet om. Når jeg laget Dantes Peak var det fordi jeg studerte geologi når jeg var yngre, så det var et meget interessant emne for meg. Mange spurte meg hva jeg tenkte når jeg laget science fiction filmen Species, om det bare var for å få sett nakne damer, men jeg er fascinert av utenomjordiske vesener og hva som finnes der ute, samtidig som det var den tiden da spesial effekter virkelig begynte å bli vanlig, og jeg ville prøve meg på det.

Donaldson ble født i Australia, men emigrerte til New Zealand når han var rundt tjue år. – Når jeg kom til New Zealand gjenoppfant jeg meg selv. Jeg sluttet å studere geologi og fant ut at jeg ville jobbe med noe kreativt. Jeg arbeidet først som fotograf og etter hvert begynte jeg å jobbe innen film.

Etter mange år i USA er dette den første filmen hvor filmingen ble lagt til New Zealand siden han laget Ingen Utvei med Kevin Costner i 1987. – Det var en av grunnene til at jeg ville lage denne filmen. Det er lenge siden jeg har jobbet i New Zealand og det betydde veldig mye for meg å få gjort det. Det er jo hjemmet mitt, avslutter han.

Sjekk også

Hvite menn i Afrika

Nå ruller filmen over kinoene land og strand rundt. Det er en fortelling om to …

Sterkt og sjokkerende

Det er en film som nærmest slår tilskuerne i svime. Den er hard, sjokkerende og …