
Tenk deg følgende setting: Nordsjøen og oljeriggen Northern Oil & Gas hvor Peter Stockmann og grosserer Werle er en og samme person og admlnistrerende direktør. I denne settingen flyter også følgelig Tomas Stockmann og Gregers Werle sammen til en og samme person, den sannhetssøkende, for hvem det ikke skal være noe kompromiss, koste hva det vil.
En Folkefiende er Ibsen mest bitende realistiske samfunnskritiske stykke. Vildanden er en sterk psykologisk skildring. Maktsyke hvite middelklassemenn skal i begge stykker avkles og stilles ut. Disse to stykkene flettes inn i hverandre, det felles temaet er at sannheten skal fram.
Ibsen-festivalen Nationalthetret 8.9.2016: Ibsen bearbeidet av Thorleifut Örn Arnarsson/Mikael Torfason: Vildanden + En Folkefiende = Enemy of the Ducks, med: Mads Ousdal, Eindride Eidsvold, Nader Khademi, Kai Remlov, Andrea Bræin Hovig, Kjersti Tveterås, Frøydis Armand, Lasse Lindtner, Anders Mordal og Terje Strømdahl. Regi: Thorleifut Örn Arnarsson, Dansere: Elisabeth Buer Vase, Emily Natalie Su, Ida Eline Wøien, Tuva Holen og Louise Tofte Røiri

Joda, ikke snaut. Bare synd at det ikke helt fungerte for oss. For den oppsetningen som ble vist som åpningsforestilling på årets Ibsen-festival er etter vår mening et uferdig stykke. Det bar preg av raske forandringer, en tekstmaskin som løp løpsk i den grad den løp, ny tekst i siste liten, arrangementene satt ikke alltid like godt og lyset bommet grovt i hvert fall en gang. Når vi så legger til at tekstgrunnlaget ble noe tynt, av og til var det som å oppleve anarkistisk hyleteater, er det meste sagt.


Akkurat dette føltes ubehagelig, men det fungerte. Til de grader. For vi følte det vonde velte seg i oss. Men ellers vil vi si at forestillingen ble et sammensurium. Det positive var at den var underholdende og frisk som Ibsen-montasje og sånn sett får man ingen kjedelig stund. Et par av opptrinnene scorer høyt, særlig var Kai Remlovs drag-queen ubetalelig. Eller vi kunne more oss over den lekne kroppsbeherskelsen til Kjersti Tveterås som Hedvig der hun eksempelvis går i kjelleren for å hente øl.

Og kan ikke noe for det men må si noen ord om hun tre benkerader bortenfor som alltid på forestillinger med et visst alvor må forstyrre med fnisete a-ha humring som om hun har oppfattet noe hemmelig og underforstått vi andre ikke har. Det vil si, i går hadde hun tatt med seg en hel flokk av venninner.
Da hjelper det tross alt at scenearbeiderne ble kalt fram til applaus. Mer av dette!
