Kulturnyheter

Fanden er løs

Fotos: O-P Lorentz
Fotos: O-P Lorentz

14 år har gått siden Oslo Nye sist satt opp Edward Albees sitt mesterverk “Hvem er redd for Virginia Woolf,” en forestilling som enda sitter som spikret i minnet. Etter ukens premiere på Oslo Nye Teater sin hovedscene, er det store spørsmålet om redselen for Viginia Woolf er like stor og aktuell nå. Svaret er at vi er livredde.

VirtginiaWoolfe16_4“For et høl” skriker Martha i det hun skrider inn i den upersonlige stuen sin. En skinnsofa, et bord med marmorplate og to puffer. Enkelt å holde rent når alkoholen flommer fra drinkvognen. Fra første stund kjennes ubehaget, kjemien mellom Sven Nordin og Linn Skåber er iskald fra første replikk. Nordin sitt hat lyser i øynene hans, Skåbers replikkføring tyder på en ubeskrivelig misnøye. Festen kan begynne.

Oslo Nye Teater 2.9.2016 Akbee: Hvem er redd for Virginia Woolfe) Med Linn Skåber, Sven Nordin,  Ingvild Holthe Bygdnes og Eldar Skar

VirtginiaWoolfe16_3Milja Salovaara sine kostymer understreker rollefigurenes plassering mot hverandre. Skåber er lekker i hvite kreasjoner, elegant i begynnelsen, opprevet på slutten. Nordin i en golfjakke, et par nummer for stor, med slitte lommer som er gode å ha når den farlige leken tar til. Med den matchende bilbuksa, er historielæreren sin kreasjon komplett.

VirtginiaWoolfe16_2Ingvild Holthe Bygdnes og Eldar Skar får oppgaven som oppspillene, i birollene som Honey og Nick. Det gjør de med den største glans. Holthe Bygdnes lager en rolle som bygges godt opp fra naivitet til erkjennelse. Herlig dum i begynnelsen, sårbar og knust til slutt. Skar er forførisk og fandenivoldsk, med god diksjon og er en troverdig uvitende sparringpartner for de to hovedrollene.

Linn Skåber løfter seg enda et hakk fra hovedrollen i Pieta. Trodde det var umulig, men Skåber gjør manuset til sitt. Vi ler av vitsene hennes i begynnelsen, og angrer på det minutter senere. Skåber borrer seg inn i hjertet og skaper en Martha full av faenskap, på vei mot høydepunktet. Sven Nordin storspiller. Han kveler sin Martha med vellyst, og viker ikke en tomme for usikkerheten. I golfjakken er han en koselig figur i starten, litt pus og litt giftslange.

Dette er vondt teater, i nesten tre timer er helvete løs. Det er ingen grunn til å sitte hjemme, for det er i teateret det skjer. Vi er fremdeles livredde for Virginia Woolf.

Sjekk også

Byggmesteren i honningfella

Byggmesteren begynner å bli gammel. Han har bygget hus, men intet storslått tårn, intet minnesmerke …

Flat farse på Oslo Nye

Oslo Nye har denne høsten satset på farse, som skal trimme lattermusklene i det sure …