
Jo kaldere og dystrere ute og jo mer det mørkner, sørger Oslo-filharmonien for at Konserthuset fylles med lys og varme. Spanske og spanskfargete klanger som setter varm glede i oss en årstid som dette. Og som solister hentes fremragende musikere fra egne rekker.
Berios verk fra 1975 er egentlig en bearbeiding av 1700-talls komponisten Boccherini. Som han har gjort med en rekke komponisters verk er Berio i sitt beste hjørne når han videreutvikler dem eller fullfører dem bare ut fra få skisser, som eksempelvis Mahler og Schubert. Berio utviklet seg som komponist i miljøet rundt Stockhausen, Boulez og etterhvert Ligeti etter krigen.
Oslo Konserthus 30.11.2017 Berio: Ritrata Notturno di Madrid – etter Boccherini, de Falla: Noches en los jardines de España, Richard Strauss: Don Quixote, Oslo-filharmonien, dir.: Vasily Petrenko, Louisa Tuck – cello, Gonzalo Moreno – piano
Manuel de Fallas Netter i spanske hager er hans kanskje mest spilte verk. Om det ikke var duft av sjasmin i salen som det antydes i programmet får vi i hvert fall følelsen av det.

de Falla emigrerte og bosatte seg i Argentina da Franco kom til makten etter borgerkrigen i Spania. Klart påvirket av de franske impresjonistene og ikke mist Stravinskij setter de Falla sin egen farge på musikken. Spansk om ikke annet! Gonzalo Moreno sto utmerket for solistpartiet.
Richard Strauss’ tonedikt Don Quixote forsøker å følge Cervantes’ elleville figur i noen av hans fantastiske sprell. Louisa Tuck viltre cellobue satte farge på musikken! Spenstig gjort. Vi merket oss også solistinnslagene fra andre musikere i orkesteret, i særdeleshet Catherine Bullock på bratsj.
En god og varmende konsert.