Premiere Den Norske Opera 5.2.2005 Uroppført i London 1724, Julius Cæsar – Giulio Cesare in Egitto av Georg Friedrich Händel, Libretto av Nicola Haym, Musikalsk ledelse: Rinaldo Alessandrini, Regi: Stefan Herheim, Dramaturgi: Alexander Meier-Dörzenbach, Scenografi og kostymer: Heike Scheele, I hovedrollene: Matthias Rexroth, Birgitte Christensen, Ingebjørg Kosmo, Hege Høisæter, Charles Humphries, Johan Rydh, Robert Ogden og Gregg Santa. Det Norske Operas kor, Det Norske Operas Orkester, Continuo-gruppe med Ignazio Schifani og Francesco Moi på cembalo, Ugo di Giovanni og Craig Marchitelli på theorbe og Jan Koop på cello.

Ved halvelleve-tiden lørdag kveld gikk operapublikummet nærmest av skaftet i applausen på den nærmere 300 år gamle Händel-operaen «Julius Cæsar i Egypt» etter en forestilling på nærmere 4,5 timer der regien, scenografien og de store sangpartiene utgjorde de største suksessfaktorene.


Påfunnene og gagsene vil ingen ende ta, men det er likevel mot tredje akt at det roer seg noe ned og de store sangpartiene dominerer. Sopranen Birgitte Christensen har hatt sukess før i DNO både som Violetta i La Traviata og som Donna Anna i Don Giovanni, men hennes innsats i denne omfattende rollen som Kleopatra blir trolig hennes store gjennombrudd. Rollen har flere svært lange arier og både tolkningen og stemmen imponerte, mens mezzo-sopranene Ingebjørg Kosmo i gutterollen som Sesto og Hege Høisæter som Cornelia glimret gjennom erfarenhet og stemmevolum. Operaen hadde hentet inn tre kontra-tenorer – tyske Matthias Rexroth til helterollen som Julius Cæsar og Charles Humphries til skurkerollen som Kleopatras bror og ektemann Tolomeo, i tillegg til Robert Ogden som Nireno (liksom-kvinnerolle). Humphries var riktig utiltalende ekkel og vellykket som pervers og dekadent konge/bror, mens stemmen kanskje var noe svak i enkelte toneleier, mens Rexroths hovedrolle som Cæsar var ikke mindre enn glimrende. Rinaldo Alessandrini hadde en heldig hånd både med orkestergraven såvel som sceneorkester med barokkinstrumenter og en egen continuo-gruppe – og en briljant fiolin-solist på 1. balkongrad av alle steder.

Men denne lørdagen var utvilsomt Stefan Herheims kveld, og den lykkelige regissøren kvitterte for den stormende applausen med knestående å kysse sangernes hender på scenekanten.
KULTURSPEILET Nyhetet, omtaler, intervjuer og reportasjer om alt av kultur

