Kulturnyheter

Flyvende dolker

Flyvende dolker ( Shi mian mai fu)
kinesisk film fra 2004 
Ziyi Zhang, Takeshi Kaneshiro, Andy Lau, Dandan Song regi: Zhang Yimou

Flyvende_dolker5Den forrige kinesiske filmen vi så – Hero – (se vår omtale) var en estetisk nytelse. Her er Zhang Yimou i gang igjen. Denne gangen er sjangeren rendyrket som ‘eastern’, østlig action-film. Men den inneholder likefullt mye av de samme kvalitetene som forgjengeren.

Flyvende_dolker6Året er 859. Det aldrende Tang-dynastiet viser tegn til oppløsning. Denne kinesiske storhetstid er på vei mot oppløsing.

Flyvende dolker er en Robin Hood-bevegelse mot korrupte embetsmenn. Den festner sitt grep og politiet må gjøre noe for å få has på lederne.

En politimann legger et komplott. Han later som om han befrir datteren til en tidligere leder av bevegelsen fra fengslet. Underveis på flukt for å oppsøke bevegelsen aner hun at han kan spille et dobbeltspill, men selv blir han utsatt for forræderi fra sine militære ledere.

Flyvende_dolker1Han får overbevist henne om sine ærlige hensikter gjennom åpen kamp mot sine kolleger. Det går som det må gå. De blir forelsket i hverandre.

Men verden er ikke enkel. Dobbeltspillet viser nye og uante sider. Det blir nesten som alle og enhver har en dobbelt og tredobbelt rolle å spille. Intrigenes omfang er mange.

Her spiller dolkene en symbolsk rolle. Deres overnaturlige sik-sak bevegelser gjennom luften er for utrolige til at det kan bli realistisk. Derfor inneholder også denne filmen et drag av mystisme og hentydninger til gamle myter. Det er noe av dette som gjør den så fascinerende.

Filmen inneholder en renhet og enkelhet som skiller den fra de kunstig heroiserende Hollywood-filmene. Her er ingen søtsuppe, ofte er det rett på sak og av og til må en konsentrere seg hardt for å følge alle intrigene og komplottene. Men bildebruken er tildels sterkt symbolmettet og svært fascinerende.

Takeshi Kaneshiro er halvt japansk, halvt Formosa-kineser. At han nå deltar i en kinesisk film må være et tegn på at forholdene begynner å normaliseres.

Som estetisk ‘eastern’ er dette en sterk film. Regissør Zhang Yimou har gjort nok et storverk. Han er i ferd med å få fotfeste for en helt ny sjanger som han foreløpig er stort sett alene om.

Filmen ble tidligere vist i Film fra Sør-festivalen i Oslo.

Sjekk også

Hvite menn i Afrika

Nå ruller filmen over kinoene land og strand rundt. Det er en fortelling om to …

Sterkt og sjokkerende

Det er en film som nærmest slår tilskuerne i svime. Den er hard, sjokkerende og …