Oslo-filharmonien inviterte til nyttårskonsert med et program bestående av Johann Strauss d.e. og hans to sønner samt utdrag med arier fra operaer av Verdi og Mozart. I tillegg fikk vi hørte tre verk av Richard Strauss: potpourri fra Die Schweigsame Frau, måneskinnsmusikken fra Capriccio samt fire symfoniske mellomspill fra Intermezzo.
Verkene ble introdusert og bundet sammen av Morten Jostad som i H.C.Andersen-kostyme presenterte utdrag fra eventyr og reisebeskrivelser samt betraktninger fra tekster av H.C.Andersen. Noen av tekstutdragene var som små perler i hverdagen, andre var interessante betraktninger. Etterhvert ble dette noe langtrekkelig.
Orkesteret ble ledet av den nye unge dirigenten Arild Remmereit, kunstnerisk leder ved operaen i Kharkov, som gjestet Oslo-filharmonien for første gang for et år siden.
Vår kinesiske gjest Liao Changyong, vinner av dronning Sonja musikkonkurranse i fjor, var solist med Oslo-filharmonien. Hans framførte arier fra Figaros Bryllup, hvor særlig de to siste kom fram med stemmebeherskelse, innlevelse og et várt foredrag. Han avslørte også humoristisk sans hvor han kom ut fra de tenkte kulissene i konserthuset syngende Rossinis Figaro til publikums applaus.
På grunn av endring i programmet ble hovedvekten fikk vi en hovedvekt av Richard Strauss’ musikk med flere mellomspill og orkesterutdrag fra hans sceneverk, hvor særlig de fra Intermezzo grep meg.
Etter langvarig applaus kvitterte orkesteret med en feiende og energifylt ungarsk polka.