Modigliani
amerikansk-fransk film fra 2005
med: Andy Garcia, Udo Kier, Elsa Zylberstein
regi: Mick Davis


Modigliani har gitt oss noen av de aller fremste kunstverkene fra denne perioden. I filmen møter vi også jevnaldrende kunstnere som Picasso og Diego Rivera. Picasso gis en skildring som den lille tykke og pipedampende spanjer, og er i hvert fall ikke den personen slik vi møtte ham i Hasse og Tage-filmen, mens Modigliani i Andy Garcias skikkelse er hans rake motsetning. Nesten hollywood’sk mandig og flott. Nesten for mye, for slik var han neppe. Et viktig moment i filmen er det angivelige konkurranseforholdet mellom Picasso og Modigliani.
Filmen gir en skildring av kunstnerne og miljøet i Paris på den tiden. Gale på sitt vis var de sikkert nok og filmen fyrer godt oppunder alle borgerlige myter om kunstnerne og galskapens ‘glade’ liv. Det hele topper seg mot en kunstnerkonkurranse i 1919.

Ros må gies til filmmakerne som har fått Elsa Zylberstein til å bli forbausende lik virkelighetens Jéanne Hebuterne, Modiglianis kjæreste og modell som er udødeliggjort i mange av hans kunstverk.
Modigliani har gitt oss en rekke sterke kunstverk fra 1900-tallets første del. Han var opprinnelig billedhugger, og var her inspirert av afrikansk skulptur og Brancusi, men valgte å vie seg til malerkunsten i siste delen av sitt liv. Han hadde en sterk ekspresjonistisk stil og hadde en helt særegen måte å uttrykke seg på i sine malerier. De lange linjene kom til å prege mye av hans kunst, særlig slik vi blir kjent med dem i hans mange portrettbilder. Men jeg synes denne filmen bare pirrer ved en del av myten Modigliani.