Kulturnyheter

Kammermusikkfestivalens avslutning med storstilt operautdrag

Oslo Kammermusikkfestival 2007 i samarbeid med Den Norske Opera  Universitetets Aula 25.8.2007
Mozart: Fra Figaros Bryllup (KV492) Ouverture, Grevinens arie fra akt 2: Cavatine. Grevinnens arie fra akt 3: Recitativ og arie – “Und Susanna kommt nicht”, Haydn: Symfoni nr 38, Mozart: To arier fra Zaide (KV344): Ruhe Sanft, mein holdes Leben. / Tiger! Wetze nur die Klaven, Mozart: Symfoni nr 39 i Ess-dur (KV543) Dirigent: Rinaldo Alessandrini, Solist: Ann-Helen Moen, sopran, Cembalo: Rinaldo Alessandrini, Den Norske Operas Orkester, Konsertmester: Øyvind Bjorå

Ann-Helen Moen, foto: Anne-Lise Heitmann (arkivfoto)
Ann-Helen Moen, foto: Anne-Lise Heitmann (arkivfoto)

Det gikk nærmest et sukk gjennom salen fra et henført publikum da de siste tonene i den siste konserten på årets kammermusikkfestival ebbet ut lørdag ettermiddag i Universitetets Aula. 

Mozart og Haydn, Den Norske Operas Orkester og solist Ann-Helen Moen sto på avslutningskonsertens innsmigrende program. Det ble en praktfull fremførelse der operaorkesteret – for en gangs skyld oppe i lyset fra den dystre orkestergraven i Folketeaterbygningen – virkelig fikk briljere under ledelse av sin spill levende, italienske 1. gjestedirigent Rinaldo Alessandrini. Genialt dirigerte han musikerne en med innlevelse, presisjon og hele kroppen så man nærmest kunne “se musikken” – i tillegg til at han også trakterte cembaloen. 

Orkesteret ser også ut til å trives godt med sin unge og forholdsvis nye konsertmester Øyvind Bjorå, og dirigent, konsertmester og solist utgjorde et nesten intenst vibrerende “lederteam” i spissen for orkesteret. Særlig de to ariene fra Zaide ble en overveldende opplevelse. 

Sopranen Ann-Helen Moen har utviklet seg mye siden vi sist hørte henne. Etter tre år ved operaen i Graz i Østerrike arbeider hun nå som freelanser med hjemsted i England og har også debutert i USA. For Den Norske Opera skal hun denne høsten synge i den nyskrevne norske operaen “Rebekka” som har urpremiere den 29. september i Bærum Kulturhus. 

Vi er glade for at operasjef Bjørn Simensen har kjent sin besøkelsestid når det gjelder å hente hjem de unge, dyktige norske sangerne som etter å ha blitt utdannet “for eksport” arbeider ved utenlandske operascener, som Birgitte ChristensenHåvard StensvoldHelge RønningTuva Semmingsen for å nevne noen, – nå også Janne Berglund som skal debutere som Mimi i “La Boheme” om få dager. Vi får håpe Simensen gjør maksimant for disse i sitt siste år som operasjef før den skotske Paul Curran overtar i 2009 – muligens med et mer internasjonalt perspektiv. Alessandrini, som er en av verdens fremste tolkere av barokkopara, får vi høre igjen i Händels “Julius Cæsar” i november.

Sjekk også

Gedigent storslagent

Her gjeldet det å være forsiktlig med supertlativene. For det var full opplevelse på Operaen …

Nytelse

En forsmak på turneen: Oslo-filharmonien står foran en stor Europa-turne i sin jubileumssesong og Griegs …