Kulturnyheter

Kim Kashakshian i særklasse

Oslo Kammermusikkfestival 2007 Slottskapellet 17.8. Drømmemakereen sa Bach: Cello-suite nr 1 G-dur, Kurtag, Ligeti: Verk for solo bratsj tilegnet Kim Kashkashian, Mozart: Strykekvintett C-dur KV515, Engegårdkvartetten, Kim Kashkashian

Kim Kashkashian, foto: Kulturspeilet
Kim Kashkashian, foto: Kulturspeilet

Nyskrevet musikk er ofte spennende innslag i konsertlokaler verden over. Utfordrende musikk, som krever enorm presisjon og kunnskapsrike ører. Kim Kashakshian beviste i Slottskapellet under årets kammermusikkfestival hvilken stor stjerne hun er. Hennes briljante fremføring av Györgyi Kurtágs stykker fra “Signs, Games and Messages” vil for alltid bli stående som ubeskrivelige øyeblikk. Hun startet seansen med å korrekt refse programredaktøren, da det ikke stod noen forklaringer til hvert stykke i programmet. Det burde det absolutt ha gjort. Å utelate dette er arrogant. Kashakshian tok derfor skjeen i egen hånd, og fortalte foran hvert enkelt stykke hun spilte. En komplett opplevelse det er vanskelig å beskrive.

Kashakshians Kurtágoppvisning hadde vært nok for en komplett helaften, men ettermiddagen inneholdt enda mer. Dessverre var Jan-Erik Gustafsson (cello) blitt syk, og programendringene som dermed fulgte ble kun opplyst av en representant fra arrangøren som snakket så lavt at første rad i Slottskapellet hadde problemer med å høre. De øvrige fremmøtte oppfattet det hele som mumling. Wolfgang Amadeus Mozarts strykekvintett i C-dur KV515 ble i alle fall en gnistrende avslutning. Det er modig å spille denne i fullversjon, men dyktige musikere fikk dette til å klinge elegant.

En stor kveld på slottet.

Sjekk også

Gedigent storslagent

Her gjeldet det å være forsiktlig med supertlativene. For det var full opplevelse på Operaen …

Nytelse

En forsmak på turneen: Oslo-filharmonien står foran en stor Europa-turne i sin jubileumssesong og Griegs …