Oslo Kirkemusikkfestival Magdalenakyrkan 8.3.2002 – A concert for Mazarinn, fransk og italiensk kirkemusikk fra 1600-tallet, La Fenice, Emanuela Galli – sopran
Oslo Kirkemusikkfestival – avslutningskonsert 9.3.2002, Prokofiev: Four Pieces op. 4, Sjostakovitsj: Kammersymfoni (kvartett nr. 8), Symfonietta (kvartett nr. 10), utdrag fra symfoni nr. 14 – Malaguena (Rilke) og Poetens død (Rilke), Schnittke: Suite in ancient style, St.Petersburg Soloists, Camilla Jonstang – sopran, dir.: Mikhail Gantvang

Det verdenskjente franske barokkensemblet La Fenice presenterte et utsnitt av fransk og italiensk senmiddelaldersk og barokk-musikk på konserten i Magdalenakyrkan. Ensemblet består av fem medlemmer. Musikken var variert, i ulike stykker også med variert besetning, i noen av stykkene var det kun instrumentalnumre.
Det var et ensemble som umiddelbart formidlet dette stoffet på en slik måte at det nådde ut og var ytterst profesjonelt i fremføring og ga uttrykk for dybde og spilleglede. Emanuela Galli, sopran, hadde en stemme som var ren, klar og hun foredro sine sangpartier med innlevelse og tilstedeværelse.
Dette var uhyre populært og publikum ga stående applaus, noe de kvitterte for med ekstranummer.
Avslutningskonserten i Domkirken var med det russiske orkesteret St. Petersburg-solistene. Gruppa består i hovedsak av yngre musikere og de hadde valgt et helhetlig russisk program med Prokofiev, Sjostakovitsj og Schnittke.
De formidlet dette stoffet på en dyktig og entusiastisk måte og i to utdrag fra Sjostakovitsj1 14. symfoni hørte vi den norske sopranen Camilla Jonstang som tidligere har studert i Moskva. Tekstene ble sunget på russisk, sjelden klokkerent og med et balansert uttrykk.
Overraskelsen var Schnittkes suite som var holdt i en barokktradisjon. Fascinerende!
Denne festivalen har vist at den treffer et stort publikum og at den fyller en funksjon i forhold til sin målsetning om å spre gammel og ny kirkemusikk i større grad enn det man tradisjonelt kan oppleve.