Klosterliv

fotos: Erik Berg

Dette er den tredje operaen i Puccinis Il trittico, tre enaktere som han føyde til en helaftens forestilling uten direkte sammenheng operaene i mellom. De to første, Il tabarro og Gianni Schicchi, opplevde vi i Bjørvika i høst.

Søster Angelica er en kloster-opera på godt og vondt. Librettoen er etter vår mening i tynneste laget, men enakteren byr på en forestilling som likevel makter å berøre sterkt, noe ikke minst den praktfulle musikken i første rekke har ansvaret for.

Premiere Den Norske Opera & Ballett Bjørvika 9.2.2019 Puccini: Søster Angelicas hemmelighet (Suor Angelica), med: Nina Gravrok, Tone Kummervold, Anna Larsson, Ingebjørg Kosmo, Ingunn Kilen, Lydia Hoen Tjore, Clara Jacobsen, Kristin Rustad Høiseth, Tone Kristin Aasen, Cecilie Cathrine Ødegården, Olga Sliepnova, Jeanette Goldstein, Tale Bergsaune, Tunde Gaspar, regi: Isabelle Bywater, musikalsk ledelse: Jack van Steen

Forestillingen hever seg når Anna Larsson gjør sin entre

Det er Puccini tvers gjennom, så dramatisk og tåresmektende som bare han kan få det til. Det og et par solistiske innslag gjør denne forestilling til absolutt severdig.

Nina Gravrok synger i tittelrollen. Men hun får ikke gjort så mye av seg før Anna Larsson entrer scenen og fullstendig hever denne enakteren opp til en god dramatisk forestilling. Det er hennes scene-erfaring som gjør utslaget, at hun i ro og fullstendig overlegenhet behersker scenen. Hun har i mange år vært en ledende internasjonal kontra-alt, ikke mjnst i Wagners operaer. Her hjemme har hun sunget i Mahler, blandt annet med Zubin Mehta allerede i 2008 med framføringen av Mahlers andre symfoni, en framføring som vi fant var helt guddommelig.

Nina Gravrok hevet seg nærmest i takt med henne og hun fortjener lovord for sin sterke vokale innsats i andre del av enakteren.

Det er også et særtrekk ved denne operaen: det er bare kvinneroller. De som savnet en kvinnerøst i den forrige operapremieren, Billy Budd, har intet å klage over her.

Sjekk også

Når ondskapen folder seg ut

Premieren på denne operaen markerer to viktige begivenheter: dette er første gangen Britten’s opera framføres …

Tant og fjas på høyt nivå

Det er først og fremst tull og tøys. Men servert på en slik måte at …