Don’t Come Knocking
amerikansk film fra 2006
Sam Shepard , Jessica Lange, Sarah Polley, Gabriel Mann, Tim Roth, Jessica Lange, Eva Marie Saint, Tom F. Farrell, Fairuza Balk, Katie Goodman, Emy Coligado, Kristina Lankford, Rita Hutchinson, George Kennedy, James Roday, Jeff Parise, Tim Matheson m.fl., regi: Wim Wenders, manus: Sam Shepard
Det er et par tiår siden deres suksess, gullpalmevinneren i Cannes, Paris, Texas ble lansert. Den gangen var det en storfilm. Den innadvendte og melankolske stemningen i filmen skapte en magi av fortryllelse og et inntrykk som ble sittende lang tid etterpå.
I stedet for å følge opp suksessen tok de pause. Samarbeidet er først fulgt opp i denne filmen, Don’t Come Knocking. Her står ikke Sam Shepard ansvarlig for bare manus, han gestalter også hovedrollen som den lett aldrende cowboy Howard Spence. Han har vært en av USA’s fremste nåtidsdramatikere i mange tiår og teaterstykkene hans spilles over en hel verden.
I denne filmen spiller han en filmskuespiller som er blitt lei av alle reglene og den nitidige organiseringen på settet, ikke minst av den uunværlige lettvinte måten å ordne en innholdsløs tilværelse på. Han har dessuten for lenge siden gått inn i en bestemt typerolle ved å spille ensom cowboy. Litt av denne rollen går igjen i selve denne filmen.
Han bryter over tvert, drar hjem til sin gamle mor som han ikke har hatt kontakt med på mange år. Der får han høre at han har en sønn i Butte i Nevada. Han drar opp dit, møter ikke bare sønnen sin men stedet byr på flere overraskelser.
Det blir et møte hvor han treffer seg selv igjen og konfronteres med sitt eget liv, hvorfor har han valgt den innholdsløse tilværelsen han har ført og hvorfor stakk han unna den gangen?
Filmen gir selvfølgelig ikke svar men vi følger filmstjernen Howard Spence i hans nesten desperate jakt på å finne ut av seg selv og gjenopprette det som ikke går an å gjenopprette.
Igjen fungerer mye av den magien vi husker fra deres forrige storfilm. Man skal ikke sammenlikne filmer direkte all den stund denne har en annen historie enn Paris, Texas. Men strengene som slås an er mye av de samme. Vi dras inn i en melankolsk verden. Inntrykket vi blir sittende igjen med er mye av det samme.
En ny storfilm fra paret Wim Wenders/Sam Shepard.