Kulturnyheter

Morder løs i festspillbyen

Festspillene i Bergen 25.5.2011 Åpningskonsert – Stravinskij: Oedipus Rex, Gordon Gietz, Tuija Knihtilä, Knut Skram , Regi: Eirik Stubø, Bergen Filharmoniske Orkester, Dirigent: Baldur Brönnimann

Bergen i går: det går en morder løs i festspillbyen
Bergen i går: det går en morder løs i festspillbyen

Vårens vakreste eventyr er i gang. Festspillene i Bergen åpnet i går dørene for 59. gang, og tross våte dråper i håret hadde 5000 entusiaster funnet veien til Torgallmenningen for den høytidlige åpningen med Kongeparet som hedersgjester. Aldri før har så mange mennesker vært til stedet på åpningsseremonien, noe som bekrefter at det var et riktig grep å flytte åpningen fra Grieghallen og ut på Festplassen. Kulturminister Anniken Huitfeldt hadde også tatt turen over fjellet, og det er ikke ofte den damen er å se på den kulturelle arena. Åpningstalen var dog preget av lite engasjement og publikumsfrierier som ikke fungerte. Kulturministeren var på snarvisitt, for når åpningsforestillingen var over senere på kvelden valgte Anniken Huitfeldt å forlate salen kjapt og haste mot Flesland med trillekofferten på slep.

Det er Bergen og det er regn, foto: Thor Brødreskift
Det er Bergen og det er regn, foto: Thor Brødreskift

Åpningsforestillingen i Grieghallen onsdag kveld ble en varm hyllest til Stravinskijs opera ”Oedipus Rex.” Med taktfaste skritt kommer 38 staute mannlige sangere (Kor Vest med gjester) mot oss og smeller til med et åpningsnummer som stagger selv den mest ordglade bergenser. Scenografien signaliserer at det er teksten som er i fokus, og Ingeborg S. Raustøl sin fortellestemme geleider oss gjennom den komplekse historien om Oedipus som intetanende dreper sin egen far, for deretter å gifte seg med sin egen mor.

 foto: Thor Brødreskift
foto: Thor Brødreskift

På kort varsel har Gordon Gietz overtatt hovedrollen som Oedipus, og Gietz vokser voldsomt utover i forestillingen fra å være blek i åpningen til å fremstå som en mester i siste halvdel. Verket varer i en klokketime, så det er en stor utfordring ensemblet har når de skal skape et troverdig fall for hovedrollekarakteren. Stor ros til regissør Eirik Stubø, som bygger opp den dramatiske historien med kløkt og ikke blir for ivrig i første halvdel. Det gjør andre akt mer intens, og man blir rett og slett bergtatt. 

Stubø. foto: Kulturspeilet
Stubø. foto: Kulturspeilet

Tuija Knihtilä sin inntreden som Oedipus sin mor må nevnes som et av høydepunktene. Hvilken stemme og hvilken kraft den finske solisten hadde. Musikalsk løste Bergen Filharmoniske Orkester under ledelse av Baldur Brönnimann sine oppgaver på en svært så tilfredsstillende måte. ”Oedipus Rex” var et vellykket valg, det beste på veldig mange år.

Kulturspeilet rapporterer fra festspillbyen utover uken. Følg med!

Sjekk også

Gedigent storslagent

Her gjeldet det å være forsiktlig med supertlativene. For det var full opplevelse på Operaen …

Nytelse

En forsmak på turneen: Oslo-filharmonien står foran en stor Europa-turne i sin jubileumssesong og Griegs …