Uranienborg kirke 6.4.2001 Mozart: Requiem, Tone Elisabeth Braaten (sopran), Marianne Beate Kielland (alt), Jerker Dahlin (tenor) og Håvard Stensvold (bass), Marius Hesby (solotrombone), Sammensatt kor og orkester dir.: Marius Skjølaas
Både i Oslo Konserthus og i flere av Oslos kirker blir påskeuken innledet med en rekke store konserter. I en fullsatt Uranienborg Kirke torsdag og fredag ble publikum satt i den rette påskestemning med Mozarts Requiem.
I en regntung hovedstad ved innledningen til påskeferien er det hyggelig å se en fullsatt kirke der unge tilhørere er i et solid flertall. Ikke minst skyldes nok det besetningen med et sammensatt kor og orkester på nærmere 60 unge musikere og sangere, i tillegg til de unge solistene Tone Elisabeth Braaten (sopran), Marianne Beate Kielland (alt), Jerker Dahlin (tenor) og Håvard Stensvold (bass) samt Marius Hesby(solotrombone).
Som en varm og mild “oppvarming” innledet Tone Elisabeth Braaten med en gripende Hear My Prayer av Felix Mendelssohn-Bartoldy, før dirigenten Marius Skjølaas slapp løs det opplagte ensemblet i Introitus til Mozarts storverk.
Det er ingen ting å si på klangen i dette kirkerommet, dette var vellyd, både i solistpartier og i rene korpartier. Spesielt i Benedictus fikk de fire sangsolistene så absolutt vist hva de er gode for. Dette partiet skulle vi gjerne hatt et opptak av i lommen med oss hjem til “gjenbruk” resten av påsken.
Begeistring og stående trampeklapp skulle bety at påskens kirkekonserter er en fin tradisjon som slett ikke vil avta med årene.