Grieghallen 21.5.2009 Johann Sebastian Bach, Händel, Knut Wiggen: Interludium EMS för seg själv, Anne Sofie von Otter – mezzosopran
Concerto Copenhagen

Torsdag kveld ble en festaften i Grieghallen og alle som gikk glipp av konserten med den svenske sopranen Anne Sofie von Otter kan bare skamme seg. Grieghallen var ikke full og det bør den være når barokkmusikk av første klasse blir fremført av internasjonale stjerner. Anne Sofie von Otter gjorde det dog vanskelig for seg selv. Johann Sebastian Bach sin “Geist und Seele wird verwirret” er et meget krevende teknisk verk som ikke mange sopraner tør synge i en slik anledning. For publikum kan dette virke vel dystert, men hører man godt etter er dette elegant musikk med sterke sakrale og religiøse undertoner. Det er dirrende vakkert, selv om det teknisk er så utfordrende at volumet på stemmen hennes blir noe svak. Første verk ble derfor orkesterets store sjanse til å vise seg frem og “Concerto Copenhagen” med Lars Ulrik Mortensen i kjent stil som orkesterleder grep muligheten og forførte sitt publikum. Mortensen ved orgelet som naturlig midtpunkt fikk enkelte av musikerne til å vibrere på stolen. Det var timing, råskap og presisjon i herlig forening.
Etter pausen eksploderte nesten Anne Sofie von Otter i ren entusiasme. Händels Concerto Grosso op. 3:2 og Concerto Grossoop. 3:5 er vårlig forførende musikk der sopranen smeltet sammen med sitt orkester og den nyskapte organismen leverte fire fabelaktig arier. Hennes stemmeprakt kom nå fullt til sin rett og hun viser styrker både på tempo og volum. Salen responderte med et entusiastisk trykk og ikke før etter to fremragende ekstranummer slapp Anne Sofie von Otter sitt publikum ut i duskregnet med minner om en moden sopran som har truffet blink hva angår repertoar og innlevelse.