Kulturnyheter

Oppsiktsvekkende åpningskonsert

Oslo Kammermusikkfestival 2006 – Uni versitetes aula 11.8. Schubert: 1. sats fra oktett D803, Kurtag: Scener fra en roman, Galuppi: Alpestri ad vallem, Mozart: Preludium & fuge KV394, Bach: Jauchzet Gott in allen Landen BWV51, Vilde Frang Bjærke, Elisabeth Dingstad, Bendik Foss, Audun Sandvik, Håkon Thelin, Andreas Sundén, Audun Halvorsen, Jukka Harju, Birgitte Christensen, Arve Tellefsen, Dan Styffe, Per Karang, Ebba Rydh, Aaron Carpene, Quartetto Bernini, Nicolai Demidenko, Tine Thing Helseth

Festivalsjef Arve Tellefsen overlot Schubert til ungdommen, foto: Anne-Lise Heitmann
Festivalsjef Arve Tellefsen overlot Schubert til ungdommen, foto: Anne-Lise Heitmann

Årets utgave av Oslo Kammermusikkfestival ble åpnet med et friskt pust fredag kveld, takket være åtte unge talenter som satte standarden allerede fra første tone. Et knippe fremragende unge musikere med Vilde Frang Bjærke og Elisabeth Dingstad (begge fioliner) i spissen åpnet festivalen med 1. sats av Frank Schuberts «Oktett D803.» Noe mer muntert og sommerlig skal man lete lenge etter. Et verk som særlig inviterer blåserne til å markere seg, som gir god fylde til rommet. Primus motor Arve Tellefsen hadde overlatt Schubert til ungdommen denne kvelden, som viste seg å være et klokt valg da nettopp evigunge Tellefsen, sammen med Per Karang og Dan Styffe, fulgte mesterlig opp med komponistens Glörgy Kurtágs «Scener fra en roman.» Verket består av en rekke korte tekster, fremført vakkert av Birgitte Christensen.

Vilde Frang Bjærke
Vilde Frang Bjærke

Etter ydmyke og svært kloke ord fra årets festivalkunstner Håkon Bleken fikk kammermusikkfestivalen besøk fra den italienske kvartetten «Quartetto Bernini,» som sammen med Aaron Carpene og den dramatiske mezzosopranen Ebba Rydh ga det sommerglade publikum «Arripe alpestridi ad vallem» av Baldassare Galuppi. De fire satsene er svært ulike både hva angår oppbygning, tempo, karakter og lengde, og gir lytteren en grundig innføring i den kompliserte oppbygningen som ofte preger italienske 1700-talls verk. Italienerne imponerte stort og vi gleder oss til gjenhør senere i festivalen.

Etter hvilen demonsterte Nikolai Demidenko hvordan Mozarts «Preludium & Fuge KV394» skal spilles. Presist, med nerve og temperament. En kraftprestasjon. Før publikum gikk ut i den lune brisen fikk Quartetto Bernini igjen innta scenen, og sammen med Birgitte ChristensenAron Carpene og en gnistrende Tine Thing Helseth på trompet, ble Bachs «Jauchzet Gott in allen Landen BWV51» fremført. Rolig, mysisk og varm. Akkurat som den ventende sommernatten.

Sjekk også

Gedigent storslagent

Her gjeldet det å være forsiktlig med supertlativene. For det var full opplevelse på Operaen …

Nytelse

En forsmak på turneen: Oslo-filharmonien står foran en stor Europa-turne i sin jubileumssesong og Griegs …