
Arrangørene hadde ikke behøvd å engste seg for publikums interesse for den klassiske torgkonserten fredag kveld i Trondheim. I den milde sommerkvelden og tropenatten ble konserten med Placido Domingo, Virginia Tola og Sissel Kyrkjebø sammen med Trondheims Symfoniorkester en innertier arrangementsmessig. Bedre kan ikke en sommerkonsert i festivalnorge bli, og torget var stapp fullt av fornøyde trøndere og tilreisende.
TSO under Eivind Aadlands musikalske ledelse spilte innsmigrende og mykt som sommernatten selv, da Placido Domingo rett på sak og uten dikkedarier åpnet konserten med Massenet’s “O, Souverian” fra “Le Cid“. Det argentinske naturtalentet Virginia Tola, som det norske publikum er blitt kjent med ved flere anledninger etter at hun vant Dronnings Sonjas Internasjonale Musikkonkurranse i 1999, fulgte opp med den kjente arien “Vissi d’arte” fra Puccinis opera “Tosca“, og flere opera-arier fulgte: Domingo med Wagners “Winterstürme” fra “Valkyrien” og Cileas “Lamento di Federico” fra “L’Arlesiana“, Tolamed Gounods “Juwelen-Arie” fra Faust og til slutt duetten “Gia nella notte densa” fra Verdis “Otello“. Denne delen av programmet falt nok mest i smak hos den operainteresserte delen av publikum, og det var nok mange som i likhet med denne journalisten som værer en kommende Maria Callas i den unge, argentinske sopranen.
Noe på siden var derfor de neste innslagene der Sissel Kyrkjebø fremførte klassiske svisker i nytt arrangement av K. Bjerkestrand. Villa Lobos’ “Bachianas Brasileiras“, Mascagnis kjente intermezzo og Albinonis “Adagio” med engelsk tekst og delvis nynning var for denne journalisten nærmest en musikalsk bastard., og stemmemessig var det heller ikke udelt heldig for Kyrkjebø, som har helt andre talenter å spille på.

Tradisjonen tro skuffet Domingo heller ikke operette-elskerne, og både enkevalsen og “Dein ist mein ganzes Herz” sto på programmet. Spanske og latinske innslag av bl.a. Pablo Luna og Pablo Sorozabalavsluttet det offisielle programmet, inklusive Domingos favorittsang “No puede ser“. De utallige ekstranumrene som publikum entusiastisk klappet inn, var helt klart et stort pluss for Kyrkjebøs deltagelse i konserten. “Eg lagde med så sirlig” i duett med en norsksyngende Domingo gjorde stor lykke, også den flørtende fremførelsen der de to kvinnelige solistene kappet om Domingos gunst til Lehar’s kjente toner.
At konserten var en stor suksess, sto skrevet i de tusener av smilende ansikter som spredte seg i Trondheims feststemte gater. Denne journalisten hadde kjørt ens ærend fra Oslo for å overvære konserten, men vil nok måtte reise både langt og lenger enn langt for noen gang å høre en bedre fremførelse av den vakre duetten fra Otello enn den man hadde fått oppleve denne kvelden.