Nystedt, Wagner, Mahler: Symfoni nr. 4, Oslo-filharmonien, dir.: Mariss Jansons, Barbara Bonney – sopran

Med konserten 13. august åpnet Oslo-filharmonien sin 98-99 sesong i Oslo Konserthus. Ute regnet det og inne var salen nesten fullsatt.
Den amerikanske sopranen Barbara Bonney vil være kjent fra tidligere besøk i Oslo i 1996 hvor hun sang Grieg som hun også gjorde med Oslo-filharmonien på Proms-konsertene i London samme år.
Knut Nystedts Concerto Aartandriae for strykere ble urframført i 1993 på Nordnorsk Musikkfestuke og ble spilt første gang i Oslo. Oslo-filharmonien har også spilt musikk av Nystedt på turneer i utlandet. Under ledelse av Mariss Jansons ble verket spilt med entuastiastisk energi og årvåkent engasjement som grep en som tilhører og som høstet stor applaus.
På grunn av at Barbara Bonney meldte seg indisponert ble programmet endret og orkesteret spilte Wagners Tannhäuser-ouverture i stedet for den annonserte Summer in Knoxville av Samuel Barber.
En fest av en framførelse med en ytterst kommuniserende Jansons og orkester som spilte som en stor bølgende pustende bevegelse, både i de vare og kraftige tutti-partiene.
Igjen imponerte Mariss Jansons med sin minitiøse sans for detaljer i fremførelsen av Mahlers fjerde symfoni, spesielt i de lyriske partiene. Barbara Bonney foredro sangsekvensen Das himmlische Leben fra Des Knaben Wunderhorn. Hennes fremførelse var preget av følsom vár variasjon tilpasset de forskjellige versene og stemmen var klar, ren, rolig og følsom med stor innlevelse og bar ikke preg av å være indisponert.
En kan godt forstå at hun har høstet anerkjennelse med sine ulike fremførelser på scener rundt i verden.
Begeistret og langvarig stående applaus.