Kulturnyheter

Sterk festspillåpning

Grieghallen 20.5.2009 Festspillene i Bergen åpningskonsert
Schubert: Rosamunde/Bent Sørensen: Sounds like You – skuespill for kor, orkester, publikum og to skuespillere, Richard Strauss: 
Rosenkavalersuiten, Bergen Filharmoniske Orkester, Solist: Ann-Helen Moen, Ane Dahl Torp og Trond Espen Seim
dir.: Pietari Inkinen

Ann-Helen Moen, (arkivbilde: Anne-Lise Heitmann)
Ann-Helen Moen, (arkivbilde: Anne-Lise Heitmann)

De 57. festspillene i Bergen har åpnet og i år fikk publikum oppleve en åpningsforestilling fylt med lengsel og romantikk. Før urfremførelsen av Bent Sørensens nye verk “Sounds like you” gav Bergen Filharmoniske orkester, under ledelse av en entusiastisk Eivind Gullberg Jensen, seg i kast med utdrag fra Schuberts “Rosamunde.” Sopran Ann-Helen Moen og Kor Vest understøttet de muntre toner som satt publikum i godt festivalhumør før Rosenkavalersuiten av Strauss fikk æren av å sende publikum ut i en velfortjent pause. Konserten ble over tyve minutter forsinket på grunn av at de royale gjester lot vente på seg.

Ane Dahl Torp (arkivbilde)
Ane Dahl Torp (arkivbilde)

Det er likevel vanskelig å skjule at høydepunktet kom først etter pause. Det har klaffet godt for Bent Sørensen nå som han har utfordret skillet mellom teater og musikk, samt scene og sal. Handlingen er enkel. To personer som er på samme konsert blir betatt av hverandre, men får hverandre aldri. Hvorfor, får vi aldri helt vite, for det er stemningene som står i fokus. Ane Dahl Torp og Trond Espen Seim gjør glimrende og gjenkjennbare prestasjoner, førstnevntes evne til å skifte sinnsstemning på en femøring og sistnevntes rolige fremtreden får teksten til å dirre. De spiller både når de sitter blant publikum og når de beveger seg blant musikerne på scenen. Sangere fra Den nye Operas kor og kor Vest har infiltrert salen og plutselig bryter sidemannen ut i sang eller starter å fortelle om sine opplevelser. Særlig pirrende er det når skuespillerne står blant orkesteret medlemmer, en våt drøm alle musikkelskere har.

Skal noe kritiseres må det være at musikken blir litt borte i alt som foregår mellom skuespillerne. Man kunne ønske seg mer nerve og større følelsesmessige utslag i musikken. Alt i alt blir det likevel en av de beste åpningskveldene av festspillene på lenge. Dette lover godt for de videre musikalske leker.

Sjekk også

Gedigent storslagent

Her gjeldet det å være forsiktlig med supertlativene. For det var full opplevelse på Operaen …

Nytelse

En forsmak på turneen: Oslo-filharmonien står foran en stor Europa-turne i sin jubileumssesong og Griegs …