
Det ble ikke så enkelt. Man tager (kjøper) en ti år gammel produksjon fra ærverdige og forslitte English National Opera og lar det stå til. Det som skulle markere den nye operasjefen Annilese Miskimmons første satsing som selvstendig valgt ut opera på listen over de som vil komme de årene hun er ansatt som sjef i Norge, falt ikke heldig ut. Det ble for stivbeint, akkurat slik vi kunne forestille oss tilårsgamle produksjoner fra gamle Colliseum, English National Opera.

Joda, Lammermoor er full av dramatikk både i tekst og handling. Men det behøver ikke være like frossent som været utenfor. Vi hadde forhåpninger til tredjeakten. Den inneholder i hvert fall, skulle det sies, en scene av en viss klassisk verdi innen operafaget. Men før vi kom så langt måtte vi kjede oss gjennom noen skikkelser som visstnok ikke ønsket å bli blåst av gårde i vinden på høylandet i Skotland, eller et innslag av vold som rett og slett er det det er: vold.



Operaen er skrevet i 1835 og er mest kjent for sin ‘galskapsscene’ helt mot slutten. Den er Donizettis mest spilte. Høydepunktet i operaen er denne scenen. Her krysses demoner mot galskap og psykologi. Arien er gått inn som en av de helt store i operalitteraturen.
Visst er det lyspunkter, som eksempelvis danske Henriette Bonde-Hansens vakre og nydelige stemme. Men liv over scenen ble det ikke før den varmblodige sicilianer Ivan Magri gjorde sin entre i skotsk rutete skjørt. Han har ikke bare flott stemme men evner også å bevege seg og tilføre oppsetningen liv og energi.
Det er praktfull musikk som ble godt anrettet av opera og kor ledet av finske Dalia Stasevska.
Oppsetningen bygger på en innstudering fra 2008 ved English National Opera. Det er det som kan sies, dessverre.
