
Vi er sultne på kulturopplevelser som aldri før. En fersk undersøkelse viser at aldri før har så mange besøkt utstillinger, gått på teater eller deltatt i annen kulturaktivitet. Faktisk har kulturnæringen – i den grad man kan snakke om næring – like stor betydning for landets økonomi som hotell- og restaurantbransjen. Og det sier ganske mye.
Symbolet her er det nye operabygget i Bjørvika. En hel verden er fra seg av begeistring, noe de mange internasjonale arkitektprisene vitner om. Men også folks interesse er enorm, noe man kan se av de nærmest fuglefjell-liknende tilstandene av alle besøkende på gode soldager hvor man spaserer på operaens tak.

Ikke bare har Oslo fått seg en turistmagnat av dimensjoner, det meldes også om rekordbesøk inne i dette landets kulturhus i særklasse for konserter, ballettforestillinger og nyttårsoperetten Flaggermusen, og det før selve operaforestillingene for alvor har tatt til (åpningsåret ble som kjent ikke som ventet mht. til operaforestillinger).
Også gallerier og museer melder om rekordtall.
De gode opplevelsene vi kan få av et utstillingsbesøk, en teaterforestilling, kino eller en konsert står dermed i stor kontrast til det glatte og overfladiske underholdningssamfunnet som fremdeles store deler av norske media vil gi oss. Folk er sultne på opplevelser som aldri før!