Oslo Kammermusikkfestival 2004 – Trefoldighetskirken 20.8. Maxwell Davies: “The Martyrdom of St.Magnus”
Louise Mott, Andrew Kennedy, Damian Thantrey, Leandros Taliotis, Sion Goronwy, Den Norske Operas orkester, dir. Terje Boye Hansen, Oppsetning ved Michael McCarthy

Barokkopera er spennende og at Oslo Kammermusikkfestival tør satse på slike prosjekter er prisverdig og flott. “The Martyrdom of St.Magnus” av Sir Peter Maxwell Davies er således et strålende valg og forventningene var dertil store. Resultatet ble dessverre hjemmesnekret fjas. Det er trist at Den Norske Opera ikke satser mer på slike arrangementer. Her har man mulighet til å verve nye publikummere til ordinære operaforestillinger, men etter seansen i Trefoldighetskirken ble ingen fristet til videre dykk i operaens fantastiske verden.
Kulturspeilet fikk oppleve sangere som på grunn av gjenklang og dårlig akustikk ikke fikk frem sitt budskap. Barytonen Leandros Taliotis og bassen Sion Goronway skal berømmes for at de forsøkte og i noen sekvenser lykkes de faktisk ganske bra.
Og hva med lyssettingen? I begynnelsen så det hele lovende ut, men etter første scene sto sangerne bak en søyle og skiftet. Trist at man da ikke fjerner lyset, slik at publikum slipper å bli forstyrret av store skyggebevegelser på kirkeveggene. Det ble ikke bedre da noen av scenene skulle spilles i moderne form mot slutten av konserten. Megafoner, sorte regnfrakker, lommelykter, videokamera og politihjelmer hjelper lite når sangprestasjonene uteblir. Balansen i orkesteret ble også ødelagt av to alt for dominerende trompeter plassert på galleriet.
Noen publikummere fikk også svi på grunn av en arrangørmessig unødvendig tabbe. Det var begrenset tilgang på sceneanvisninger og sceneforklaringer. Det faktum at sangerne spilte mange forskjellige roller underveis gjorde det hele til en forvirrende opplevelse for enkelte av de betalende publikummerne.