Bjørvika 11.8.2009 Aleksander Rybak, Barrat Dues Juniororkester, Vivaldiorkesteret, Mathilde Marker, Didrik Solli Tangen, Didrik Solli Tangen, Arve Tellefsen, Frikar, Hanne Krogh, Elisabeth Andreassen, Steven Ackles, Dennis Storhøi
Etter konserten med Alexander Rybak på Christiania Teater før sommeren etterlyste Kulturspeilet flere klassiske toner fra den ferske Eurovision-vinneren. Allerede tirsdag kveld fikk vi ønsket oppfylt og hvilken fremragende musiker og entertainer Nesoddgutten er. En fullsatt hovedscene i Operaen fikk servert en musikalsk historie på sølvfat. I nesten tre timer underholder Rybak sitt publikum, og det er bare ett nummer som oppfattes unødvendig.
Kvelden blir en reise i Rybaks liv og en hyllest til alle som har betydd noe for ham på veien. Tross tekniske feilskjær og enkelte luggende toner, imponerer Rybak nok en gang. Vi får møte hans to foreldre, hvor morens “Kopalenka” rører til tårer. Rybak hyller sin utdanningsinstitusjon ved å la Barrat Dues Juniororkester og Vivaldiorkesteret få spille sammen med den store stjernen. Kveldens første høydepunkt blir utvilsomt 91 år gamle Mathilde Marker, bestemor av Rybaks musikalske kompis Thomas Stanghelle. Hennes debut i operaen med “Hvit Syrin” førte til stormende applaus og nok en gang presset tårene seg på.
Imponerte gjorde også Didrik Solli Tangens vokal og Arve Tellefsen i klassiske “Largo Ma Non Tango” av Bach, før evigunge Tellefsen viste fiolinkunster av ypperste sirkusklasse sammen med Rybak. Etter pause fikk Frikargjengen velfortjent sceneplass, før Hanne Krogh gnistret i rødt under fremførelsen av “Klovnen,” mest kjent for mange som avslutningssangen i juletradisjonen “Tre nøtter til Askepott.”
Kveldens store flopp var utvilsomt Elisabeth Andreassen. Hun har ikke stemme nok for Operaen og selv de beste mikrofoner kunne ikke hjelpe Andreassen fra katastrofen. Dansebanddragern “Det är vi ändå” føles som et slag under beltestedet hva angår utnytting av unge norske musikktalenter. Etter at Steven Ackles hadde, på hyggelig vis, kommet seg igjennom “You Raise Me Up” av Rolf Løvland – fikk publikum oppleve Operaens akustikk i kveldens beste musikalske nummer. Dennis Storhøi med “Om Jeg Var En Rik Mann” fra Spellemann på taket, fikk operataket til å løfte seg. Nummeret var vanvittig bra, og Storhøis stemme er stor. Dette bør starte debatten om ikke Operahuset bør brukes mer til musikaler, for Storhøi ga sitt publikum et storslått musikalnummer.
Til slutt fikk vi høre tre Rybaklåter, og gjett hvilken sang som fikk hele Operaen til å eksplodere. Arve Tellefsen stjal dog showet i duett med Alexander Rybak, med årets mest kjente fiolintoner.