
Richard Wagner var ikke kjent som noen komponist av sanger. Men på denne konserten fikk vi oppleve det lillle som han tross alt står bak i sjangeren, hans fem Wesendonck-Lieder. Og da fikk vi samtidig en forsmak på Tristan og Isolde, hans kanskje fremste operaverk.

For det var i samme tid disse komposisjonene oppsto. Et pust fra operaen slo til til og med til i en av sangene. Så er da temaene ikke ulike. Man har gjerne kalt disse sangene for en forstudie til Tristan.
Oslo Konserthus 19.10.2017 Richard Strauss: Don Juan, Georges Bizet: L’Arlesienne, suite 1 og 2, Richard Wagner: Wesendonck-lieder, Richard Strauss: Till Eulenspiegel, Oslo-filharmonien, dir.: Vasily Petrenko, Elisabeth Kulman mezzosopran

Wagner bodde hos den rike Sveits-bankieren Wesendonck da han for en tid var tvunget ut av Tyskland for sin deltakelse i revolusjonen i Sachsen på 1840-tallet. Foruten å kurtisere fruen brukte han også sin tid på å gå i gang med å komponere Tristan og Isolde. Slektskapet mellom sangene og operaen kan la seg høre enkelte steder.
Oslo-filharmonien har vist seg å ha godt grep om Richard Strauss, Den spøkefulle Till Eulenspiegels lustige Streiche ble i sin tid CD-innspilt med Mariss Jansons. Det spenstige tonediktet lot seg også høre med stor suksess i går. Det blir liv på orkesterpodiet med musikk som dette!