Astrup Fearnley Museet for Moderne Kunst 22.1. – 8.5.2005
Yoko Ono: Horizontal Memories


Men absolutt størst inntrykk gjør alle kistene som fyller et helt rom. Små granbusker reiser seg fra hver trehvite kiste. Symbolikken er klar, det vokser nytt liv ut av det gamle. Håpet er der, selv dødens symboler kan ikke nekte oss det nye livet.

Kistene er noe av det første som slår en når en kommer inn i museet. En har det beste utsiktspunktet til dem ved nedgangen til trappa. Utsiktspunktet gir adgang til to-tre personer av gangen. En får også en liten kirkefølelse av dette. Virkningen forsterkes.
Det blir en installasjon en vender tilbake til etter å ha gått gjennom alle rommene. Inntrykket av kistene med bartrærne slutter aldri å forfølge deg. Om naturens guder har grepet inn de siste uker, kan vi også se dette som universelt, som et uttrykk for livets begynnelse og livets slutt. Hun skapte dette verket etter å ha opplevd en installasjon i et hus i Italia der det tidligere foregikk henrettelser.

Som når tauene strekker seg oppover og oppover og samles høyt der oppe. De går over flere etasjer og er også et verk med klare tydninger om enn av en annen art enn de hvite trekistene.
Hun er en avantgardekunstner og har som sådan vært i senter for kunstverdenen de siste førti år. Faktisk har hun egne ben å stå på, sin kjendistilværelse i rockeverdenen til tross.
Cut Piece fra 1964 viser henne på film der klærne hennes blir klippet opp bit for bit. Til siste sitter hun der naken. En feministisk protest mot vår tids opptatthet av kvinnekroppen.
For det feministiske dominerer på denne utstillingen, som det også har gjort i hele hennes karriere. Vi møter denne profilen i bilder, store fotos, av det som kunne være henne selv, hennes mor eller bestemor, eller hvilken som helst kvinne.
På en inngravert steinplate står det «The Earth Calling Help us help help us…»
Fotografier og film kan danne innledningen til opplevelsen. En flue på naken kvinnehud kan bli til et mylder av fluer. Forfallets og dødens inntrykk.
Det er et mangfold over denne utstillingen som forbløffer. Fra det naive til det mer tenksomme og innadvendte. En kan løpe gennom rommene og bruke dager på en utstilling som denne. Inntrykk gjør den uansett. Hun preger byen i disse dager. T-banepassasjener og kinoer er arenar. Kunst skal skapes sammen med oss, den oppstår bare når den blir levende i oss. Lyd, bilder, lukt påvirker. Fuglekvitter når ut til oss. Det hører med til totalopplevelsen av konseptkunstnerern Yoko Ono. Kunsten er inne i oss og rundt oss. Vi skaper den selv. Her og nå.
