Dansens Hus Stockholm Bounce Streetdance Company: Gökboet

I forestillingen medvirker danserne Alvaro Aguilera, Joe Jobe, Filmon Michael, Fredrik Rydman, Ambra Succi, Jennie Widegren, Ryan Chappell, Teneisha Bonner, Tommy Franzén, Lisa Arnold og Robert Malmborg.
Bounce består av de seks førstnevnte og er et av de mest sammensatte og velfungerende dansebesetninger i Skandinavia. De står selv for koreografi og regi, og får bruke den meget så romslige storsalen i Dansens hus i Stockholm. En boltreplass mange kan misunne dem. Scenen føles større en hovudscenen på Det Norske Teatret, og lydkvaliteten er milevis bedre. Skikkelig trøkk fra første akkord. Og hvilken åpningsscene! Bounce fremstår med ekte romersk janusansikt (selvlysende) i et mørkt scenerom, og ordet «bevegelse» får en helt annen betydning. Leddene bøyes «gal» vei, og øyet får virkelig en praktfull utfordring.
Utover i stykket får vi følge ungdommens kamp mot indre krefter, pleiere med samarbeidsvegring og opplever at dans løser floke etter floke, og blir terapi. Spørsmålet om hvem som egentlig er syk stilles på en grufull måte. Det unike gjennom hele forestillingen er at Bounce strekker seg ett hakk høyere enn det vi trodde var mulig. I tillegg må nevnes at det er musikken som får denne forestillingen til å fremstå som komplett. Alt fra argentinsk tango, via perler fra musikalen «Fame» og til en avslutning i nest siste scene som gjorde inntrykk. Griegs egen Dovregubben fikk taket til å løfte seg. På vei inn i Dovregubbens hall i begge ører, og en opprivende avslutning på mentalsykehuset som synsinntrykk – sterke saker for noen og enhver.
Dette er en meget påkostet produksjon med dyr scenografi, mange dansere og et stor apparat rundt – men så går også mann av huse for å se disse fantastiske danserne i Stockholm, så kvalitet avler publikum. Produsent Birgitta Ström skal ha stor ros og mange lovord for at hun tør å satse, og ved denne anledningen skapes en forestilling som fortjener internasjonal oppmerksomhet. En forrykende aften i vårlige Stockholm.