Den Norske Opera 17.1.2005 Tsjaikovskij: Svanesjøen, Nasjonalballetten, kor.: Anne-Marie Holmes

Det er alltid en ekstra forventning som sitrer i kroppen i det man skal besøke operaen og dens oppsetninger av Svanesjøen. De kjente musikalske partiene, den triste historien og den til tider svært krevende dansen er et syn for øyet når det danses profesjonelt.
Anne-Marie Holmes‘ koreografiske stunt er et artig påfunn. I sterk kontrast til den klassiske versjonen griper hun fatt i særnorske elementer forankret i våre mytiske tradisjoner. Det er morsomt å oppleve ny koreografi som fungerer godt og som er tilpasset både musikk og de tradisjonelle trinn. Ekstra pluss også til et orkester i storform! Peter Tsjaikovskijs praktfulle musikk har tydelig inspirert til ekstra innsats i orkestergraven.
Når Ingrid Lorentzen slipper til i rollen som Odette/Odile, vet man at resultatet blir bra. Hennes eksepsjonelle og presise utførelse av de vanskeligste partier er noe av det beste publikum har sett i Den Norske Opera. Hennes samspill med Dirk Weyershausen (Prins Siegfried) er til tider altfor lite tilstedeværende og lite troverdig, men dette er ikke Lorentzens feil. Weyershausen mangler den gnisten og det nærvær som vi kjenner fra andre tolkninger av tollen som Prins Siegfried.
Ensemblet er på det jevne. Koreografisk er det overraskende bra, men det lille ekstra mangler. Artig er det å observere at det danses best i de vanskeligste partier.
Artikkelen er skrevet på grunnlag av en ordinær forestilling, men med samme rollebesetning som på premieren.