Sesongpremiere Den Norske Opera 1.2.2001 Tsjaikovskij: Svanesjøen, Koreografi: Marius Petipa/Lev Ivanov/Konstantin Sergejev/Anna-Marie Holms, Nasjonalballetten

Sesongpremiere på Svanesjøen – og hvilken forestilling! Dette er den mest gjennomførte forestillingen jeg har sett på Den Norske Opera på mange år.
Ensemblet åpner med velopplagt dans – vals og polonaise – lek og spillopper i forbindelse med prins Siegfrieds fødselsdagsfeiring. Det er tydelig at de fire ansvarlige i samarbeid med koreografenAnna-Marie Holms har arbeidet intenst med detaljutforming og presisjon i ensemblet. De sprudler av danseglede og energi i de aktive dansepartiene, rettet ut mot publikum.
Svanesjøen er en av de mest fremførte av de klassiske ballettene verden over og de fleste koreografiske versjoner bygger i hovedsak påPetipa/Ivanov. Anna-Maria Holms‘ versjon fikk vi i 1979, og har siden vært vist her i Oslo 27 ganger.
Tsjaikovskijs musikk er variert, fra det mest elegiske til festlige danser som czardas og mazurka.
Handlingen viser feiringen av prins Siegfrieds 21-års dag hvor hans mor presiserer at nå må han ta ansvar og gifte seg, noe Siegfried – Dragos Mihalcea – føler seg tvunget til, og han flykter ut i skogen for å gå på jakt. Der treffer han den vakre kvinnen Odette – Beatrix Balacs – som av trollmannen Rothbart – Mariusz Malecki – er omskapt til svane. Siegfried forelsker seg og den dramatiske handlingen settes i gang.
Pas de trois blir danset av Keiko Amemori, Petia Ilieva og Igor Ivanov og det viser at de behersker dette uttrykket og spesielt Ivanov har utviklet seg den siste tiden.
Dragos Mihalcea er fra Romania og ansatt for tiden i Sør-Korea, har vunnet en rekke dansepriser og gjester for første gang Den Norske Opera. Beatrix Balacs og Dragos Mihalcea har en pas de deux i andre akt og den er en henrivende og fortryllende opplevelse, hvor de uhyre samstemt utfører de kompliserte variasjonene til den minste detalj og med en uvanlig letthet og selvfølgelig eleganse. Det er som om man fryser på ryggen og hårene reiser seg.
Det er fint å kunne oppleve en gjestedanser som fyller denne rollen på en slik måte og som møter vår topp ballerina Balacs.
Beatrix Balacs når hun danser Odile, den svarte svanen, viser nye egenskaper. Hun har nå et temperament og driv og er farligere enn jeg har sett henne tolke denne rollen tidligere.
I scenene ved svanesjøen viser nå ensemblet at de mestrer disse presise formasjonsdansene til siste detalj. Det er gjennomført, bevegelsene utføres med ynde og sikkerhet som trollbinder og det er en ren visuell nytelse.
Mariusz Malecki fremstiller sin skikkelse som trollmann på en dramatisk og kraftfull måte, og bevegelsesregisteret er smygende truende.
Forestilllingenes humoristiske og mest lekende innslag sørger Thomas Halvorsen for i rollen som hoffnarren.
Dette er en opplevelse som begeistrer og det er sjelden med et slikt nivå gjennom hele forestillingen. Har man ikke sett klassisk ballett før, gå og se dette!