Kulturnyheter

Dansere i for store sko

Den Norske Opera & Ballett Bjørvika 19.3.2015 Carmen, musikk: Bizet, koreografi: Liam Scarlett, dir.: Martin Yates, Nasjonalballetten, Operaorkestret
 
Fotos: Erik Berg
Fotos: Erik Berg
Mannen som for halvannet år siden begeistret sitt publikum med koreografiene Ildfuglen og Vespertine, er nå tilbake på Den Norske Opera og Ballett. Koreograf Liam Scarlett har gitt seg i kast med Georges Bizet og Carmen! Det er en fryd å høre Operaorkesteret under stødig ledelse av musikalsk leder Martin Yates. Musikken er velkjent og Carmen sin skjebne blir sterk når den danses i Jon Bausor sine kostymer og scenografiske enkle elementer. Dette er en svært krevende koreografi for danserne, som blir et nummer for små for denne enorme oppgaven.
 
CARMEN-ballett-2015_Foto-Erik-BergMelissa Hough fikk det ærefulle oppdrag med å bære tittelrollen på premieren. Hough mestret ikke alle partier like godt, og ble en svak Carmen. De to stygge fallene får være en ting, men det var mye slurv underveis, særlig i partier sammen med andre dansere. Heldigvis redder kveldens desidert beste, Kaloyan Boyadjiev, mye av forestillingens ære. Boyadjiev evner å gi Don Jose sympatiske trekk, der vi likevel håper på en lykkelig slutt, selv om vi vet at dette kommer til å gå den gale veien. Han danser godt og er den eneste som klarer å få til gode løft av Carmen. Boyadjiev sin erfaring kommer til nytte her, og han danser svært godt. Andreas Heise gjør også en god tolkning av Morales.
 
CARMEN-ballett-2015_Foto-Erik-BergAarne Kristian Ruutu var et underlig rollevalg som toreador. Når koreografen i tillegg velger å starte siste akt med ouverturen og andre kjente solopartier, der toreadoren skal være det maskuline midtpunkt, faller det hele sammen som til en flat pannekake. Den til tider stillestående koreografien gir Ruutu lite drahjelp, og da faller rollen til jorden. Oppspillet frem mot denne scenen er svakt, og karakteren mangler troverdighet og vi mister nerven i kjærlighetsdramaet. Blir spennende å se hva Osiel Gouneo kan gjøre i denne rollen fremover (alternerer).
 
Ensemblet har fått en for stor oppgave denne gangen. Rammene er der, men danserne klarer ikke å fylle de altfor store skoene.

Sjekk også

Fett asså

Fett asså! Ja, det er vår dom tross vedvarende buing fra salen under applausen. For …

Monumental Aida på Oscarsborg

Aida, opera av Giuseppe Verdi. Uroppført i Kairo1871 Spilles på OscarsborgOperaen 14.-24.august 2019 Aida: Birgitte …