Premiere Det Norske Teatret 4.5.2002
Gogol: Ein gal manns dagbok
samarbeidsprosjekt mellom DET NORSKE TEATRET og NOMADE PRODUKSJONER
MORTEN ESPELAND OG MARIA HENRIKSEN
instruktør HANS HENRIKSEN

Dessverre er det ikke ofte en kan oppleve Gogols dramatikk på norske scener. Det er et fint tiltak at Det Norske Teatret i samarbeide med Nomade Produksjoner nå viser Ein gal manns dagbok. De som kjenner til Gogols verk vil ha opplevd en spesiell og bisarr form for humor som fører til at en ser de menneskene og de situasjonene han beskriver på flere måter.
Hovedpersonen i Ein gal manns dagbok er byråklaten Popristsjin. Han har som oppgave å spisse hans eksellenses fjærpenner og ellers blir han ofte utsatt for hundsing og irettesettelserf av byråsjefen. Men Popristsjin har sin opplevelse av omgivelsene, en reise inn i sin egen fantasiverden hvor han drømmer om sjefens datter Sofie som han er avstandsforelsket i og hvordan han kan få et innblikk inn i hennes liv.
Så oppdager han at hunder kan snakke og også skrive brev. Dermed kan korrenspondansen mellom ham og Sofies hund begynne og han får vite noe om hvordan hennes tilværelse er. Han drømmer om sin egen skjulte identitet og at han bare har en midlertidig stilling som kopist.
Popristsjin blir spilt av Morten Espeland, noe han gjør med en nyansert og innlevelsessterk fresende ernergi som spenner fra sterke innlevelser i fantasiene og de dramatiske ytre hendelsene. Koreografi og spillestil er her løst på en glimrende måte i samspillet med Maria Henriksen, som vekselsvis er hund og Sofie.
Dette er blitt en liten perle av en forestilling hvor man griper utover det realistiske og oppnår flere dimensjoner i formidlingen.
Scenografien er løst på en finurlig måte med datoer og tekst. Dessverre så ikke vi alt. Lydintrodusjonen til forestillingen var langvarig repeterende og høy plagsomt enerverende