Kulturnyheter

En komplett reise i Duatos verden

Bjørvika 2.11.2009 Mesteraften 2009 – Por vos Muero, Arcangelo, White Darkness, Nasjonalballetten, koreografi: Nacho Duate

Fotos: Den Norske Opera & Ballett/Erik Berg
Fotos: Den Norske Opera & Ballett/Erik Berg

Den 52 år gamle spanske koreografen Nacho Duato gjester Den Norske Opera og Ballett med tre av sine mesterverk denne høsten. Forestillingen Mesteraften 2009 er variert selv om vi tydelig ser at en og samme koreograf står bak. Duato er en estetikkens mester. Det er usedvanlig vakre scenebilder som skapes og med unntak av aftenens siste verk står også Duato bak scenografien.

POR VOS MUEROEt hyggelig gjensyn møter oss i første koreografi. Por vos Muero starter tilbakelent med ryggen til, men utvikler seg til et spansk kostymedrama hvor det både danses bak masker og i folkedansinspirert stil. Det er påfallende hvor solid alle danserne beveger seg, og det er tydelig at både innstudering og engasjement er i toppklasse. Det er morsomt å kunne fremheve både Lucas Lima og Alexandra Santana som to svært positive overraskelser. Førstnevnte med herlige bevegelser, særlig i benpartiet.

Norgespremiere på Arcangelo blir heller ingen skuffelse. Det enorme scenerommet på hovedscenen utvides og danserne får boltreplass som enhver danser kan misunne dem. Kostymene er minimale og transparente, og det danses nakent og nært. Under koreografien slår det oss at Duato skaper scenebilder som vi har sett andre steder før. Etter litt grubling er likheten til den spanske surrealistiske kunstneren Joan Miró slående. Som en av modernismens største frontfigurer er inspirasjonskilden et fantastisk utgangspunkt for en koreografi. Det er uvisst om dette er tanken bak Duatos koreografi, men det er en spennende tanke.

White DarknessKvelden avsluttes med White Darkness. Det ble en meget sjelsettende opplevelse. Koreografien er basert på en sann historie om en kvinne som vier sitt liv til narkotika og senere dør. Koreografens søster led samme skjebne, og korografien må anses som et fantastisk ettermæle. Eugine Skilnand danser mesterlig gripende og understøttet av en überskjønn Richard Suttie er stående applaus ikke til å unngå. Sluttscenen får frem de salte tårene.

Bravo!

Sjekk også

Fett asså

Fett asså! Ja, det er vår dom tross vedvarende buing fra salen under applausen. For …

Monumental Aida på Oscarsborg

Aida, opera av Giuseppe Verdi. Uroppført i Kairo1871 Spilles på OscarsborgOperaen 14.-24.august 2019 Aida: Birgitte …