Premiere Bjørvika 30.8.2008 Tsjaikovskij: TORNEROSE, Nasjonalballetten, Koreografi basert på Marius Petipa, enkelte innslag ved Cynthia Harvey
Den Norske Operas orkester/Kringkastingsorkesteret dir.: Michael Jurowskij

Det er fint at Operaen nå satser på en klassisk ballettforestilling som er lagt opp for hele familien. Dessuten synes jeg det også er flott at de satser på det krevende klassiske – og ikke det enklere. Tornerose er en komplisert ballett slik Pepita laget den i sin tid. Det er en gjennomarbeidet forestilling på alle nivåer, både visuelt, med kostymer og rent teknisk.
Operaen har nå nypremiere Tornerose og vi må helt tilbake til 1973-74 for å finne når de hadde en full versjon sist. I de senere årene har vi opplevd Mats Eks moderne Tornerose-versjon som selvfølgelig har et helt annet dansant uttrykk.
Marius Petipa (1822 – 1910) er opprinnelig fransk og kom til den russiske balletten i St. Petersburg, først som danser med stor suksess. Han begynte raskt å koreografere. De ballettene vi kjenner best er Svanesjøen, Askepott og Don Quichotte. Han koreograferte tilsammen over 50 balletter. Tornerose regnes som en meget krevende ballett koreografisk, og det er en stor utfordring for et ensemble for mange dansere må være på et høyt nivå. Prinsesse Auroras rolle regnes som den mest krevende innen klassisk ballett. I denne forestillingen danses hun av Maiko Nishino som mestrer denne rollen med alle de uttrykkene og nyansene som hører med. Hennes samdans med Richard Sutti som prinsen er samstemt og flott.
Cynthia Harvey har vært ansvarlig for denne produksjonen. Hun har tydelig hatt en fin arbeidsprosess med danserne som viser et slikt jevnt nivå fra de enklere bondedansene til de mest krevende solopartiene. Her får alle vist hvor uttrykksfull og krevende Petipas koreografi er – og som er en nytelse å oppleve!
Det er en sjeldenhet at en så krevende ballettforestilling mestres så godt. Danserne er hjemme i kostymene sine, de behersker dem og fører seg fint. De inntar rett og slett den nye scenen i Bjørvika på en visuelt sterk måte. Det er bravur over dette!
De fleste kjenner historien om Tornerose og i denne 3-akters balletten med prolog er det kortfattet informativ mellomtekst.
Forestillingen egner seg svært godt for de som er nysgjerrige på klassisk ballett. Det gir en fin anledning til å glede seg over hva den kan by på.
Petipa ville at Tsjaikovskij skulle skrive musikken til balletten. Det utviklet seg til et meget godt samarbeid med suksess som følge. I Bjørvika hører man musikken mye mer enhetlig. Forestillingen ble ledet musikalsk av erfarne Michael Jurowskij.