Kulturnyheter

Gjennomsiktig åpning av Scene 2

Premiere Bjørvika 25.4.2008 Hellstenius/Wallin: ET MODERNE STED, Nasjonalballetten, Koreografi: Ingun Bjørnsgaard

Alle fotos: Erik Berg
Alle fotos: Erik Berg

Den Norske Opera og Ballett åpnet fredag kveld Scene 2 med en helt ny koreografi signert Ingun Bjørnsgaard. Med musikk av henholdsvis Rolf Wallin (akt 1) og Henrik Hellstenius (akt 2) har Bjørnsgaard forsøkt å skape en danseforestilling “i tiden”, men mislykkes grunnet altfor stor respekt for stundens alvor. Det er en enorm oppgave Bjørnsgaard har fått. Den første premiéren i et helt nytt sagnomsust operahus.

moderne_stedFørste akt er en overtydelig introduksjon til Oslos gater. Danserne kommer sakte men sikkert frem i lyset (billyktene). Det er gatas lov som gjelder, der kontrastene er store, alt fra åpenlys prostitusjon til slentrende våryre byborgere. Det er storbylyder på alle kanter, trikken som ustanselig går og går, rådhusklokken som hver time spiller sin lille trudelutt. Utgangspunktet er som dere forstår godt, men Bjørnsgaard tør ikke fortelle sannheten. Det er ikke til å stikke under en stol at operaen ligger i en trafikkmaskin, og når man har tatt del i en av operaens forestillinger blir man møtt av narkomane, tiggere, prostituerte og uteliggere før man finner sin buss på vei hjem. Dette overser Bjørnsgaard og koreografien blir blek og ufarlig. For ikke å snakke om musikken. Hvor er slagverkene? Byens ubarmhjertige tromme.

Andre akt er bedre, og Maiko Nishino løfter forestillingen flere hakk – nok en gang. Toril Carlsen og Nils Harald Sødal sitt operainnslag fungerer tidvis meget bra (pustesekvensene), og akustikken i det nye flotte scenerommet står til toppkarakter. Stor ros til scenograf Thomas Björk sin lekre utsmykking i akt 2. Et “Sigur Rós-inspirert” landskapsportrett i tåkedis, med tynne lameller som sveiper over scenen og danserne. Mykheten og sårheten forsterkes i de pysjkledde danserne, også signert Thomas Björk. Lekkert.

Det er å håpe at balletten tør være litt mer vågale fremover. “Et moderne sted” forteller ikke hele sannheten og da blir det hele uten brodd og evne til å engasjere. Det savnes kontroverser og paukespill!

Sjekk også

Fett asså

Fett asså! Ja, det er vår dom tross vedvarende buing fra salen under applausen. For …

Monumental Aida på Oscarsborg

Aida, opera av Giuseppe Verdi. Uroppført i Kairo1871 Spilles på OscarsborgOperaen 14.-24.august 2019 Aida: Birgitte …