Ponchielli: La Gioconda Arena di Verona 17. juni 2005, Musikalsk ledelse: Donato Renzetti, Regi, scenografi og kostymer: Pier Luigi Pizzi, Koreograf: Gheorghe Iancu, La Gioconda: Andrea Gruber, Laura Adorno: Ildiko Komlosi, Alvise Badoero: Carlo Colombara, La cieca: Elisabetta Fiorillo, Enzo: Grimaldo Marco Berti, Barnaba: Alberto Mastromarino

Årets premiere på nyproduksjonen av Amilcare Ponchielli’s «La Gioconda» fant sted 17. juni. Som vanlig var arenaen fylt med nærmere 15.000 forventningsfulle tilskuere, og som vanlig var det et eget sus over selve åpningskvelden. Men den helt store arena-opplevelsen uteble denne kvelden.

Denne operaen av Amilcare Ponchielli har ikke stått på programmet siden 1988 i det romerske amfiteatret i Verona – der årets sesong er den 83. i rekken. Ansvarlig for denne nyproduksjonen er Pier Luigi Pizzi, som har en rekke tidligere produksjoner bak seg i dette historiske teateret – blant dem La Traviata som sto på programmet ifjor og som denne anmelderen fant atskillig mer vellykket.
Det viktigste innvendingen mot dene oppsetningen av La Gioconda er at en så sparsom og stram scenografi ikke egner seg for en så stor scene som denne. Solistene – som til tider var alene på scenen i lange solopartier – ble nesten borte i landskapet. Blant ikke-italienske tilskuere er stykket forholdsvis lite kjent, og med et noe kronglete og komplisert handlingsforløp blir forestillingen lite tilgjengelig når dekorasjonene i tillegg er minimalisert og stilisert ned til et minimum. Noe tok man igjen på kostymesiden, men bare delvis; selv elegante og omfangsrike festkostymer oppnådde liten virkning. Forestillingen som helhet virket statisk og utilgjengelig, den manglet «trykk» og tok aldri helt av.


Handlingen finner sted i Venezia i det 17. århundre, og ulykkelig kjærlighet, tyranniske ektemenn og Venezias maktapparat utgjør hovedingrediensene. La Gioconda står på spilleplanen enda seks kvelder, nemlig 25. juni, 2., 12., 16., 21. og 30 juli. De øvrige operaene i årets program er Nabucco og (selvfølgelig) Aida av Verdi, og La Boheme og Turandot av Puccini. Det heteste solist-navnet denne sesongen er tenoren José Cura, som også var også tilstede blant publikum premierekvelden 17. juni i de to første aktene av forestillingen. José Cura skal synge Ramades i to første forestillingene av Aida den 23. og 26. juni.