Premiere Den Norske Opera 20.3.2004 Stravinskij: Agon, Berio: Workwithinwork, Foss/Vivaldi m.fl.: Bella Figura, kor.. Georg Balanchine/Wiliam Forsythe/Jiri Kylián , Nasjonalballetten

Stor opplevelse med Nasjonalballetten!
Forestillingen er satt sammen av tre ulike balletter av tre koreografer. Den begynner med verket Agon med Stravinskijs musikk koreografert av Balanchine som er en markering av at det er hundre år siden han ble født. Den hadde urpremiere med New York City Ballet i 1957 og det er første gang den vises i Norge.
Folk som har sett andre verk av Balanchine som hovedsakelig har vært vakre med stadig skiftende konstellasjoner og klassisk dans, kan her opppleve Balanchine på en annen måte. Verket er krevende for danserne med sine fantastiske skulpturelle figurasjoner, noe danserne stort sett gjennomførte med bravur. Enkelte korte partier er fortsatt noe uryddige. Balanchines koreografi er meget gjennomsiktig spesielt mot den blå bakgrunnen.
Det var en opplevelse å se danserne utfolde seg i dette.
Så fulgte verket Workwithinwork med koreografi av engelske Wiliam Forsythe som har koreografert en rekke ulike balletter opp gjennom årene. Denne hadde premiere i Frankfurt i 1998 og danses for første gang her. Dette er et verk hvor danserne i stadig skiftende gruppringer danser varierte stykker hvor man får en opplevelse av at dette er bare brokker av en større helhet.
Dette er ytterst godt gjennomført og den enkle koreografien veksler mellom det kompliserte og fantasifulle. Danserne viser at dette er materiale de har inne.
I løpet av de siste årene har Nasjonalballetten hatt anledning til å vise flere av Jiri Kylians verk noe som har hatt stor suksess og ligget godt for dansernes uttrykk. Denne kvelden ble verket Bella Figura for første gang presentert for et norsk publikum. Det ble første gang vist i Haag i 1995.
Jiri Kylian har her skapt et verk som umiddelbart markerer seg med det koreografisk sterke uttrykket og musikken understreket gjennom hele balletten de ulike partiene. Samspillet blir slik at det sitter umiddelbart hos publikum. Danserne viser her i de ulike samdans- og solopartier at den utfordringen som Jiri Kylians koreografi representerer mestrer de til fulle både teknisk, uttrykksmessig og det malerisk visuelle.
En strålende opplevelse hvor man sitter en halv meter over stolen i glede over det man får se. Koreograf og dansere skal ha all ære av verk og fremføring. Etter langvarig trampende trampeklapp kom Jiri Kylian opp på scenen og tok applaus.
Det er all ære til ballettsjefen at han har funnet frem til disse nypremierene som ga en storartet opplevelse og viser at dette varierte stoffet behersker danserne – og kan i tillegg formidle det på en kommuniserende måte.