Premiere Den Norske Opera 24.3.2001 Creations – Sanctuary, Place of Stone, Reise på drømt hav Nasjonalballetten, Koreografi: Laszlo Berdo, Kim Brandstrup, Kjersti Alveberg

Creations består av noe så sjeldent som tre urpremierer alle instruert av de respektive koreografene. Alle er kjent innen ballettverdenen og har hatt sine balletter oppført i betydningsfulle sammenhenger og mottatt en rekke priser.
Amerikanske Laszlo Berdo uttaler at han ofte lar seg inspirere av musikk og spesielt av den russiske komponisten Scrjabin (1872 – 1915). Hans klaversonate nr. 1 f-moll er benyttet i verket Sanctuary som han dels i samarbeide med danserne har arbeidet frem.


Utførelsen er elegant men i enkelte partiet virker danserne noe tilbakeholdne i uttrykket. Kostymene av Ilona Somogyi er kroppsnære og flortynne og i dype farvetoner, fint avpasset i uttrykket.

Musikken til dansestykket er også benyttet til film.
Kim Brandstrup sier selv at han har brukt deler av Tennesse Williams’ stykker Katt på hett blikktak og Glassmenasjeriet i sin komponering av balletten. Det er en dramatisk oppbygget historie som beskriver ulike relasjoner, samvær, lek, flørt, avskjed, lengsler vemod og drøm.

Her vises spontan kraftsterk danseglede som forsterkes av de strålende gule kostymene og lyssettingen. Koreografien som varierer fra det diskrete statiske til det varme følelsesladete og spontan livsutfoldelse er fint nyansert og tilpasset de ulike uttrykk.
Kjersti Alveberg vil være kjent for Operaens ballettpublikum fra flere tidligere fremførelser, også fra åpningsseremonien på OL i Lillehammer.
Bakgrunnen for balletten Reise på drømt hav er et bilde av den norske maleren Terje Ythjall fra 1985 som viser en gutt i matrosdress med en liten båt under armen, stående i vann. Kjersti Alveberg ble uhyre fascinert av Ythjalls billedverden som viser merkelige mennesker og dyr i særdeles rare kostymer og drakter plassert i fantasifulle landskaper.
Balletten er bygget opp av en rekke scener hvor gjennomgangsfiguren matrosen – Thomas Halvorsen – opplever og deltar i møtet med en serie fantastiske figurer og dyr som bærer ham gjennom denne fantasien.
Her er det mye å fryde seg over. Et oppkomme av merkelige og underlige figurer, blant annet skipsfolk, hjuldamer, sjonglør, havhester og ikke minst et møte med fire oransjerøde summende veps. Morsomt og særdeles kvikt turnert av danserne.
Mot slutten møter vi igjen Ingrid Lorentzen i rollen som fullrigger hvor hun i umiskjennelig stil gir denne karakteren frodighet i sin dans.
Forestillingen er som et sirkus-karneval-tivoli med de merkeligste opptrinn, sprelsk morsomt og underfundig. Dette er noe for homo ludens!Kostymene av Bjørnar Asland er et kapittel for seg. Det står ikke tilbake for Ythjalls malerier, oppfinnsomme og særpregete. Alt til et musikkfølge av klassiske velkjente utdrag.