Kulturnyheter

Den totale meningsløshet

Dansens Hus, Prøvesalen/Det Norske Teatret 13.10.2005 Ultimafestivalen 2005, Dans: Boris Charmatz, Julia Cima, Christophe Ives, Latifa Laâbisi, Alain Michard, Cello: Georgi Anichenko, Koreografi: Boris Charmatz

charmatz_boris4 nakne mennesker med parykk. To kvinner og to menn, som etter hvert blir supplert med en tredje naken mann. I samarbeid med Ultimafestivalen presenteres Boris Charmatzs “Herses – (une lente introduction), ” en kvartett for fem dansere. Charmatz er en av Frankrikes mest innflytelsesrike koreografer, og har derfor mye makt innenfor europeisk dansekunst. Provoserende er det da å se hvilke intetsigende og svært kjedelige koreografiske elementer han presenterer for det norske publikum denne gangen.
 
Forestillingens eneste høydepunkt er Helmut Lachenmanns musikk. En rekke CD-spillere av billig merke er satt rundt på ulike steder i det store prøvesalsrommet, og enkelte publikummere opplever å ha lydkilden enten på stolen ved siden av eller under sitt eget sete. Med stoppeklokkepresisjon settes spillerne i gang, og etter noen minutter brytes tausheten med ulike lyder og klanger fra ulike kanter av rommet. Dette blir utrolig stemningsfullt og danner en flott ramme.
 
Dessverre oppleves det bare ved en liten anledning at musikk og bevegelse smelter sammen. Det er ikke godt nok.

Sjekk også

Fett asså

Fett asså! Ja, det er vår dom tross vedvarende buing fra salen under applausen. For …

Monumental Aida på Oscarsborg

Aida, opera av Giuseppe Verdi. Uroppført i Kairo1871 Spilles på OscarsborgOperaen 14.-24.august 2019 Aida: Birgitte …