Den Norske Opera & Ballett Bjørvika prøvesalen 20.6.2008 «Det store bankranet» – barneopera av Peter Maxwell Davies, Med: Den Norske Operas barnekor, musikere fra Oslo Kommunale musikk- og kulturskole, Barrat Due Musikkinstitutt og pianist Lina Braaten. Regi: Gunnar Bergstrøm, Leder barnekor: Edle Stray-Pedersen, Musikalsk leder: Steffen Kammler

Bare kort tid etter åpningen av den nye og interessante operabygningen i Oslo blir et barnepublikum invitert dit, til en forestilling av barn for barn.
På operaens prøvescene foregikk «Det store bankranet», en barneopera av Sir Peter Maxwell Davies.
Jeg vil først og fremst bemerke at jeg synes det er veldig positivt å gjøre operaen også til en arena for samtidskunst. Når man her satser på å gi det yngste publikummet mulighet til å oppleve et musikalsk møte med scenekunst, så gir man barn et viktig supplement til deres kunstopplevelser, og operaen viser at man tar barn på alvor.
Kjempefint at det blir synlig hva Oslo har å by på av musikk, sang og skuespillengasjerte barn og ungdommer.
Operaens barnekor fremførte en energifull forestilling, hvor de sang og spilte en spenstig historie.
Musikere var også unge mennesker fra Oslo Kommunale Musikk- og kulturskole og Barrat Due Musikkinstitutt. Sammen utviklet det et musikalsk scenespråk som gikk rett inn i mottakernes kropper.
Barn er nysgjerrige, uforutinntatte og åpne for det meste. Musikkteater har alle forutsetninger for å treffe barns sanser, uavhengig av kulturbakgrunn og språkforståelse.
Denne forestillingen inviterte barn helt ned fra 4-årsalderen.
Jeg tror at man med fordel kunne satt aldersgrensen noe høyere. Historien som blir fortalt er avansert og innviklet. Selv om musikaliteten gjør det unødvendig å henge seg opp i det verbale, er selve story’n etter min mening egnet for skolebarn. Også de minste elsker det skumle og leken med det, men her føler jeg temaet ikke når fram til de aller minste.
Bankran med gisseltaking er skumle saker, men det ender jo bra. Dessuten er temaet også noe som speiler vår nåtid i Oslo. Hvorfor ikke venne barna med en gang til realiteten?
Helt i starten av forestillingen fikk publikum på en veldig leken og engasjert måte en introduksjon i operaens verden.
Formidlingskonsulenten og sangeren Charlotte Fongen fikk det til å hjelpe barna å bli litt bedre kjent med sjangeren opera.
Denne første delen ble for meg spesielt vellykket. Begge damene skapte en flott dialog med barna, og når disse fikk mulighet til å delta med sang og kanon, så ble det til en interaktiv opplevelse for barna. Viva la musica, sang vi sammen i salen og på scenen.
Det kan jeg, og sikkert også barna, si oss helt enige i.