Den Norske Opera 23. september 2004 Premiere på Don Pasquale av Gaetano Donizetti, med Elizabeth Norberg-Schulz som Norina, Carsten Stabell som Don Pasquale, Håvard Stensvold som Doktor Malatesta og Helge Rønning som Ernesto. Musikalsk ledelse: Francesco Corti. Regi: Francois De Carpentries. Scenografi: Emmanuel Clolus

Det var ikke godt å si hvem som frydet seg mest på premieren på Don Pasquale torsdag, de medvirkende på scenen eller publikum i salen. Alt klaffet i denne nye produksjonen som er et samarbeid med Opera La Monnaie i Brüssel.
DNO skal ha ros for valg av besetning. Man kunne ikke ha funnet en bedre anledning for å hente Elizabeth Norberg-Schulz opp fra Italia, – selv har hun uttalt i mediene at rollen er som skrevet for henne, og vi tror henne. Carsten Stabell har i tillegg til sin store stemme et komisk talent av dimensjoner, og de to unge sangerne Håvard Stensvold og Helge Rønning skulle vise seg å matche disse to velrennomerte sangerne aldeles praktfullt. De fire utgjorde et glimrende team der både stemmer og samspill fungerte perfekt.
Dette var en av de sjeldne anledninger hvor det bare var å lene seg tilbake i stolen og nyde en “opera buffa” som kunne vært platt og utdatert, men som med en sprudlende regi og Donizettis herlige musikk under Francesco Cortis ledelse bare var pur nydelse fra begynnelse til slutt. Scenene med de mest kjente sviske-ariene var “kitchet opp” med påfunn nok til å kalle på fliret, men uten at latteren forstyrret musikken. Scenografien var smakfull, kostymene supre – ikke minst Norinas omfangsrike selskapskjole – og gledelig var det at Brüsseloperaens kostymedesigner Jorge Jara og dramaturg Karine Van Hercke var til stede under publikums velfortjente og generøse applaus.
Et par stumme roller fortjener også ros – særlig var hovmesteren i Stéphane Cenier‘s vanvittig langstrakte skikkelse aldeles kostelig.
Høstferie eller ikke – nå må publikum kjenne sin besøkelsestid og skynde seg i Operaen – forestillingen går bare fem ganger til og 14. oktober er siste sjanse.