Den Norske Opera Nasjonalballetten: White Darkness, Koreografi: Christopher Wheeldon, Jiri Kylián

Nasjonalballetten fortsetter suksessen med å sette sammen tre balletter av ulik karakter på én og samme kveld. Hele to norgespremierer ble servert denne gangen, og stigningen i programmet var formidabel. Først ut var Christopher Wheeldons «Polyphonia,» som på grunn av musikkens kompleksitet ble litt for vanskelig for årets ensemble. György Ligetis musikk er vakker og ni tablåer danses til hvert sitt stykke musikk hvor den første og siste er særlig vakker da danserne danner skygger på det flotte bakteppet. Steffen Horns flygelspill er mildt sagt imponerende, selv om det var noe forstyrrende at flygelet var plassert så nær publikum, samt helt på venstre side av salen. Musikkbildet må ha vært svært ulikt avhengig av hvor i salen man satt. Imponerer mest gjør likevel Maiko Nishino og Fernando Duarte som har funnet sin form og danser ypperlig og presist med hverandre. Artikkelen er skrevet på grunnlag av en ordinær forestilling, og det er helt tydelig at duoen har fått godt med treningstimer til å finne tonen. Resten av danserne å finne den samme presisheten Ligetis musikk krever, så totalinntrykket er heller svakt for den litt for lange halvtimen balletten varte.

