
Fett asså!
Ja, det er vår dom tross vedvarende buing fra salen under applausen. For årets Rigoletto er virkelig en forestilling verdt og se. Og det sørger komponisten for!
Premiere Den Norske Opera & Ballett 5.10.19: Verdi: Rigoletto, med: Yngve Søberg, Lina Johnson, Mario Chang, Guenes Guerle, Astrid Nordstad, Olga Sliepnova, Zaza Gagua, Magnus Dorholt Kjeldal, Eirik Grøtvedt, Natansel Nasile Ulfalean, Anne-Marie Andersen, Mihai Simbotebeanu, Ivan Kruljac, Operakoret, Operaorkesteret, musikalsk ledelse: Keri-Lynn Wilson, regi: Ole Anders Tandberg

Skjønt regissør Ole Anders Tandberg gjør ivrige forsøk på å ta livet av operaen allerede i førsteakt, noe som resulterte i hissig buing under applausen. For den saks skyld, vi liker piping og buing i operaen. Det er tegn på engasjement, at noe lever, at man er opptatt av det som vises.

Men her skal altså en av Verdis flotteste operaer få anledning til å utfolde seg i det hustrige høstmørket nede i Bjørvika. Og selv med én graverende miss er det en flott oppsetning vi ser.


Det har kanskje med å gjøre at fader Guiseppe fullstendig tok over styringen etter pause. Verdis musikk er kollossal og besnærende. Og ikke minst dramatisk! Dan nagler deg fast i stolen og får deg til å sitre.
Slik ble den siste timen i denne oppsetningen en stor opplevelse hvor vi lett glemmer glisne furutrær i trang Dalarna-skog.
Yngve Søberg ruver og han ruver stort i tittelrollen. Som misfoster og pukkelrygg bærer han på problemet av å bli miskjent og hundset. Samtidig har han en datter som er lyspunktet i tilværelsen hans. Men som narr ved hertugens hoff framstår han som en drittsekk som også er med på å bære ved til den sørgelige endelikten.

Mario Chang i rollen som hertug har ikke mye å spille på før helt mot slutten. Men her handterer han bravurarien på mesterlig vis.
Rigoletto har vært en gjenganger ved Den Norske Opera. Helt siden Youngstorgets dager har den stått på spilleplanen. Av Verdis mange i operaer er det en av dem som rangeres blandt de fremste, ikke mist skyldes dette bravurarien La Donna e mobile.
I vår tid er det ikke til å unngå at handlingen skumper innpå metoo-skandalene som har ridd våre medier de siste årene og gjør det ennå. Maktmisbruk og sex er noe vi tydeligvis aldri biir helt leie av.
Jeg må gi ros til operaen for denne oppsetningen. Tross de mulighetene for lyseffekter som (nesten) nakne furustammer skaper i tett skog i det svenske rustfeltet er dette først og fremst Verdis musikk som utfolder seg i all sin prektaige fylde.
Fett, altså!
