Den Norske Opera 11.5.2002 Dinnas Galla, Utdrag fra En Midtsommernattsdrøm (Robert Sund), Voluntaries (Glen Tetley), SH-boom! (Paul Lightfoot), Giselle, Stamping Ground og Heart`s Labyrinth (Jiri Kylián), Apollo og Symfoni i C (George Balanchine), Margaret Tracey og Peter Boal (New York City Ballet), Gudrun Bojesen og Thomas Lund (Det Kongelige Teater i København), Cecilia Figaredo og Julio Bocca (The Ballet Argentino), Nina Ananiashvili

For tolv år siden instruerte Dinna Bjørn Nasjonalballetten i Oslo i Bournonvilles Sylfiden. Hun hadde da bl.a. reist med en gruppe dansere verden rundt og brakt Bournonvilles balletter til en rekke kjente og ukjente steder. Hun hadde siden sin debut som 19-åring danset en rekke ulike roller ved Den Kongelige Ballett. Hun fikk tilbud om stillingen som ballettsjef ved Den Norske Opera, noe hun mottok og har nå vært ansatt i tolv år, det lengste noen har innehatt denne stillingen.
Hennes mål har vært å bygge ut Nasjonalballetten både repertoarmessig og tallmessig innen både det eldre og det nyere klassiske området samt moderne balletter og ikke å glemme verker av en serie norske koreografer som bl.a. Sølvi Edvardsen, Kjersti Alveberg, Indra Lorentzen og Jo Strømgren. Dette har ført til at Nasjonalballetten gjestedanset i London og en omfattende Nord-Norge turne.

Og nå er det slutt. Dinna Bjørn har fått ny stilling som ballettsjef ved den finske nasjonaloperaen og avskjeden skulle feires.
Og fest ble det! Programmet inneholdt en rekke vekslende utdrag fra klassiske og moderne balletter danset av internasjonalt kjente dansere og solister fra Nasjonalballetten. Danske Erik Aschengren var konferansier og introduserte informativt og poengtert de ulike numrene. Han hadde en direkte tone som fanget publikums oppmerksomhet umiddelbart.
Det må jo innrømmes at man av og til opplever longører i forestillinger. Men her var det gjennomført et program som engasjerte og viste hvor uhyre spennende og fasettert ballett kan være når man også får gleden av å nyte perfekte prestasjoner av internasjonale gjester. Tre timer forsvant i danserus.

Forestillingen åpnet og sluttet med partier fra Balanchine’s Symfoni in C, luftig, lett og presist fremført. Så fulgte Exilium med koreografi av Jean Grand-Maître og her viste Beatrix Balazs og Christopher Kettner at våre beste dansere er på et meget høyt nivå.
Dinna Bjørn er selv en Bournonville-danser og stykket Blomsterfesten i Genzano danset hun som ung. Vi fikk oppleve Den Kongelige Ballets Gudrun Bojesen og Thomas Lund som er deres beste innen denne genreen. Det var en sjelden opplevelse å se en slik gjennomføring av denne koreografien som er uhyre krevende men skal gi det mest lette og lekne uttrykk.

Koreografen Glen Tetley har vært en nær samarbeidspartner med Nasjonalballettengjennom flere år med Stormen som det mest kjente verk. Beatrix Balazs og Richard Suttiedanset hans Voluntaires.

Fra Ballet Argentino gjestet Cecilia Figaredo og Julio Bocca med en pas-de-deux fra Ecos. Moderne dans av ypperste klasse som ble utført med en presisjon og selvfølgelig letthet at man sitter og er takknemlig for å få se det. De danset også en frisk og frekk pas-de-deux fra Romance del Diablo.
Nina Ananiashvili fra Bolsjoi-balletten som har gjestet oss flere ganger tidligere danset her utdrag fra Giselle med Suttie som partner. Når hun svevet over scenen med den selvfølgeligste ynde ser man hva ballett er! Ovasjoner fra publikum.
Koreografen Jiri Kylian fra Nederlands Dans Theater er meget påpasselig med hvilke kompanier som får danse hans verk. Da Nasjonalballetten hadde en helaftens forestilling med tre av hans balletter for tre år siden var det en liten sensasjon. Nå fikk vi en reprise på partier fra Stamping Ground og Heart’s Labyrinth, utmerket fremført av våre hjemlige dansere.
Den Norske Opera ville hylle Dinna og Ingjerd Oda Mantor og Kjell Magne Sandve fremførte sanger fra Den Glade Enke. I tillegg fikk vi korte filmutdrag med Dinna Bjørn som ung danser. En overraskende hyllest! En festaften av klasse.