Riksteaterpremiere Lillehammer 15.2.2004
Tennessee Williams: Glassmenasjeriet
Trond Høvik, Marit Østbye, Silje Færavaag, Christoffer Staib, Regi: Marit Moum Aune

Det er lenge siden man har kunnet oppleve den amerikanske forfatteren Tenneesse Williams’ (1911 – 1983) dramatiske arbeid Glassmenasjeriet som han gjorde i 1950. Det ble vist på Nationaltheatret i 1967 med Ada Kramm og Fjernsynsteatret hadde en versjon med Wenche Foss i en uforglemmelig tolkning som moren. Det ble for tyve år siden også laget en amerikansk film over den med Paul Newman som instruktør og Joanne Woodward i rollen som moren, en opprivende og skjellsettende opplevelse.

Det er et godt valg av Riksteatret å velge å sette opp dette, spesielt å velge Marit Moum Aune til regioppgaven. Hun har allerede markert seg med flere særpregete og oppfinnsomme oppsetninger både på Nationaltheatret og Det Norske Teatret.

Moren har selv vokst opp i sydstatene og forteller stadig om sine oppvartende kavalerer som enten var plantasjeeiere eller sønner av dem. Hun dels drømmer seg bort i en fantasiverden og ønsker at datteren Laura skal få kavalerer på besøk og stifte egen familie. Laura er en uhyre sjenert og kuet ung kvinne som lider sterkt under sitt handicap. Hun klarte aldri å fullføre skolen og senere kursvirksomhet blir avbrudt på grunn av angst og uro.
Tom drømmer om å komme seg ut av dette med morens evindelige mas og beskyldninger. Han ønsker å skrive men har små muligheter for å virkeliggjøre dette. Fordi han er meget glad i søsteren blir han værende i dette limboet.
Trond Høvik leverer en finnyansert rollekarakter. Han får frem både apatien, drømmen og den svarte humoren. Marit Østbye er meget dyktig som moren. Hun er så irriterende med sitt uavindelige gnål at man kjenner det fysisk. Så skifter hun og er lett flørtende vertinnen når Toms arbeidskollega kommer på visitt. Hun er også genuint fortvilet når hun av og til tar virkeligheten inn over seg.
Silje Færavaag viser i denne rollen at hun mestrer det finstemte og rolige kammerspillet med en indre dyp fortvilelse men også en stille glede i leken med sine små fint utformete glassfigurer. De skaper stemninger som berører og engasjerer med inderlig spill og uten store fakter. Musikken av Nils Petter Molvær er fint ivertatt som dempet jazzmusikk. Det er bare enkelte ganger det blir unødvendig markert.