Den Norske Opera 11.11.2000: Tetley! – 3 balletter: La Ronde, Strender og Amores, Nasjonalballetten, koreografi: Glen Tetley

Endelig en ny presentasjon av Tetleys balletter. Forestillingen består av tre selvstendige ballettverk. Strender ble i 1974 spesialskrevet for Nasjonalballetten og har siden stått på repertoaret. Den var et samarbeid med Arne Nordheim som skrev musikken – Solitaire og Respons. De har også arbeidet sammen om andre prosjekter og Stormen vil jo være velkjent for de fleste. Det er også den største suksessen noengang for Nasjonalballetten.
Strender har ingen konkret handling. Danserne beveger seg i partier i kontinuerlig flytende sakte fluktuasjoner. Andre beskriver møter mellom menn og kvinner, samdans og adskillelse. Ingrid Lorentzen åpner med et soloparti hvor hun viser til fulle en beherskelsed av denne type koreografi. Hun fyller scenen med sitt intense nærvær i hver del av bevegelsesseriene. Det er en opplevelse å følge hennes uttrykksfulle utfoldelse. De andre solistene danser godt.


Den andre balletten er Amores, Tetley’s nyeste verk med urpremiere i London i 1997. Norge er det første landet utenom Storbritannia hvor denne balletten vises. Dette er en ballett hvor Tetleyutdyper sitt syn på kjærligheten og relasjonen mellom mann og kvinne. Den er klassisk basert men har også uhyre krevende original koreografi hvor spesielt løft og skulpturell samfunksjon er iøynefallende.

I enkelte sekvenser kommer også det humoristiske aspektet frem i dansen.

De ti danserne viser alle fine rolletegninger i de ulike skikkelsene de gestalter. Nuri Ribera som den prostituerte kvinnen formidler dette på en gnistrende måte. Ingrid Lorentzen viser igjen en gjennomført rolletegning som den heftige skuespillerinnen i sin samdans. Først med poeten – Mariusz Malecki – som møter henne i en finstemt tolkning og deretter med greven,Dagfinn Krogsrud.