Premiere 3.9.2002 Det Norske Teatret Prøvesalen
Ibsen: Hedda Gabler
Utan Filter; Ingrid Jørgensen, Øyvin Berven, Marianne Krogh, Trini Lund, Reidar Sørensen regi: Odd Christian Hagen

Prosjektgruppa Utan Filter ved Det Norske Teatret som ledes av Yngve Sundvor fortsetter sitt arbeid med en nyoppsetning av Ibsens Hedda Gabler.
Denne gangen har de plassert Hedda i pub- og restaurant-interiør på Prøvesalen med en frisk vri med Reidar Sørensen som tante Julle og Eilert Løvborg og Brack som kvinne spilt av Marianne Krogh. Kostymene er nåtidige og stykket spilles på en time og førti minutter uten pause.
Det har blitt en tett og aktiv forestilling med tempo og intensitet i de fleste av scenene. Karakterene stilles tett og spilles ut mot hverandre.
Den åpne lystelige begynnelsen nøstes fint inn og strammes slik som Hedda opplever at hennes mulighet for å utfolde seg blir berøvet henne.
Skuespillerne formidler sine karakterer nesten gjennomgående med engasjement og drama. I de farlige situasjonene dempes dette og blir til kaldt nervespill.
Spesielt Marianne Kroghs Brack mestrer dette. Det samme gjelder Trini Lund i rollen som Thea Elvestad.
Oppsetningen fungerer godt som et nåtidsdrama med små justeringer og kutt. Enkelte ganger sklir det i litt overspill, men det er bagateller.
Personlig har jeg stor sans for vrien med Reidar Sørensen som tante Julle og Brack som kvinne. Det gir automatisk andre referanser og sprang i spillet.
Til dette tette dramatiske verket virker det i hovedsak helt overflødig med de lydkulissene som kjøres og som til tider er sjenerende, vondt å høre på og forstyrrer teksten. Tekst og handling er sterkt nok og disse lydmarkeringene er helt malplasserte, vi skjønner utmerket godt dramaet uten disse vonde lydene.
Det er en undervurdering av publikums medskaper- og innlevelsesevne.