
For et ballettkompani vi har! Og hvilket utrolig operaorkester!
Det var en ballettkveld med smell i. Størst oppmerksomhet vakte nok på forhånd verdenspremieren på Ina Christel Johannessens versjon av Vårofferet. Men det skal ikke stikkes under en stol at Liam Scarletts Ildfuglen førte oss inn i en magisk eventyrverden hvor vi fornemmet vår tids behandling av gamle sagn og eventyr, som Game of Thrones.


Stravinskijs lærermester var Rimskij-Korsakoff som var landets ledende i å dyrke fram det nasjonale musikklivet. Han gjorde i stor grad bruk av gamle sagn og eventyr foruten historiske hendelser i sine operaer. Dette fornemmer vi i Ildfuglen som har en pendant i det norske (gjenfortalte) eventyret om fugl Fønix.

Ina Christel Johannessens koreografi til Vårofferet har verdenspremiere her i Bjørvika. Hun har ønsket å skape en ballett utenom det tradisjonelle hvor dagens problemer blir fokusert med vekt på klimaet og menneskets tilknytning til naturen. Hun spør om hvem som skal reddes og ikke hvem som skal ofres. Her kommer assosiasjoner til flyktningesituasjonen i Middelhavet tett på, eller situasjonen på grensen mellom USA og Mexico.

Hun følger dermed ikke slavisk den opprinnelige fortellingen til Roerich om en kvinne som ofres ved at hun danser seg til døde. Hennes bruk av virkemidler er sterke. Før Stravinskijs musikk setter inn med sine bitonale krasse akkorder og demoniske rytmer lar hun piskeslagene flerre over scenen. Balletten avsluttes med et langt skrik fra ensemblet mens lyset sakte dør ut.
Opplevelsen vi satt inne med etter disse to ballettene satt dypt inne i oss. Ikke minst må musikken igjen vektlegges som en viktig del av dette.
For en kveld du vil ha med ballettforestillinger som dette!

